Wat de klank van de naam over je merk vertelt.

Heb je een goed idee?
Leg dan eerst je naam en je domeinnaam vast.

Tips

Wat de klank van de naam over je merk vertelt.

7 mei 2018
  • 7675 keer gelezen

Heb jij een groots idee en ben je van plan ermee aan de slag te gaan? Neem dan zeker ook de tijd voor het bedenken van een originele en goed klinkende merknaam. Want ook de klank van je naam schept onbewust al verwachtingen over je merk.

Bij een goede merknaam is het van groot belang hoe die van je tong rolt, dat ontdekten consumentenpsychologen. Je wist het waarschijnlijk nog niet, maar ook de klank kan de betekenis van een woord versterken. Een belangrijk punt dus om rekening mee te houden bij het bedenken van een nieuwe merknaam. Tom Van Bommel, mede-oprichter van het marketing- en communicatiebureau Studio ST&T, legt uit hoe dit zit.

Het gevoel van jouw naam

Ons brein koppelt bepaalde emoties aan de klanken die we horen. Zo associëren we op termijn onbewust bepaalde woorden met eigenschappen of gevoelens. Heb je al een merknaam in gedachten? Spreek hem dan eens hardop uit. Wanneer je tong zich hoog en voorin de mond bevindt, creëer je een merknaam die licht of scherp klinkt. Bevindt je tong zich meer achterin de keel, dan zal dat tot een stoere of stevige naam leiden. Een frisse fruitsorbet krijgt daarom eerder de naam ‘Frisch’ terwijl een vol roombavarois ‘Frosch’ zou heten.

De kleur van jouw naam

Een goede merknaam moet zoveel mogelijk zintuigen prikkelen. Daarom houd je best in het achterhoofd dat we klanken ook dikwijls met kleuren linken. De klanken -o of -u doen denken aan blauw, bruin en zwart. Merknamen met een accent op -a krijgen de kleuren rood en blauw en -e en -i linken we met geel en wit. De kleur die bij jouw merknaam past, kun je doorvoeren in je huisstijl en productdesign. Zo creëer je op een subtiele manier een harmonieus totaalplaatje. Een duidelijk voorbeeld is colora. De merknaam met o-klank kreeg een huisstijl met zwarte ondertoon. Ook supermarktketen OKay, een merknaam met de nadruk op de a, kreeg een blauw logo.

De herinnering aan jouw naam

Natuurlijk is het doel van iedere starter dat jouw merknaam en product meteen een plaatsje veroveren in het collectieve geheugen van je (potentiële) klanten. Ook hier kun je inspelen op bepaalde klanken die beter onthouden worden dan andere. Het is een goed idee om je merknaam te laten beginnen met een plofklank: p, t, k, b en d. Merknamen met deze klanken als beginklanken maken meteen indruk. Denk maar aan Dreamland, Plopsa en Belfius.

Een waaier aan klanken

Dit zijn slechts enkele toepassingen van klanksymboliek. Verder kun je ook nog gebruik maken van een onomatopee of klanknabootsing. Typerende klankcombinaties uit vreemde talen kunnen je merknaam een exotische touch geven. Het bedrijf Tao, dat thee in flesjes verkoopt, creëerde een Aziatische sfeer door voor een Oosters klinkende naam te kiezen.

Ook kinesthesie, de beweging van je spraakorgaan bij het uitspreken van een merknaam, kan een invloed hebben. Wanneer je kn-klanken bijvoorbeeld nadrukkelijk uitspreekt maakt je neus letterlijk een knikje. Denk maar aan woorden als knikken en knappen.

Ten slotte bestaat er ook nog zoiets als fonestemen, klankcombinaties die gedeeld worden door woorden met verwante betekenis. Een goed voorbeeld is de klankcombinatie ‘gl-’. Die vind je terug in glibberen, glanzen en glad. Woorden die iets te maken hebben met een glad oppervlak. Ook de merknaam Bru maakte gebruik van deze klanksymboliek. De naam houdt duidelijk verband met de woorden bruisen en broebelen. Grany, de bekende LU-koekjes, verwerkte de gr-klank in haar naam om zo te linken aan het woord graan.

Moet je nog een merknaam verzinnen?

Dan weet je nu hoe je die extra touch kan creëren. Nog nood aan inspiratie? Download dan je eigen Namenlabo met 10 experimenten om zelf een originele naam voor je idee te bedenken.

Heb je er al een in gedachten? Vergeet dan niet de domeinnaam te registreren.

Veel succes!

 

De tips in dit artikel komen oorspronkelijk uit een blogbericht van Tom Van Bommel. Je vindt het oorspronkelijke artikel terug op de ST&T-blog: http://www.studiostt.nl/tips/zo-verzin-je-een-ijzersterke-merknaam-1

Doen

Maak je idee concreet.

Een geniaal idee bedenken? Geen probleem. Maar dat idee ook uitvoeren? Da's een ander paar mouwen.

Meest gelezen

  • .be
  • .brussels
  • .vlaanderen

Waarom het belangrijk is
om een eigen webadres te hebben.