Heb je een goed idee?
Leg dan eerst je naam en je domeinnaam vast.

Tips

Vind je domeinnaam met één van deze beproefde methodes

13 april 2017
  • 3203 keer gelezen

Wat is dé succesformule van een goede bedrijfsnaam met bijpassende domeinnaam? Hoe vermijd je de platgetreden paden bij het kiezen van een duidelijke domeinnaam voor jouw zaak? Het neerzetten van jouw unieke ‘global brand image’ is niet eenvoudig. Deze methodes kunnen je helpen bij deze creatieve challenge.

Eerst richten, dan schieten

Als je wil weten waar je precies naartoe wilt met een sterke domeinnaam, werk je maar beter een naampositionering uit. In de ideale situatie haal je twee aspecten uit het beeld dat je met je bedrijf voor ogen hebt en waarmee je aan de slag gaat.

Het online bestelplatform ‘halalhero.be’ vertelt met zijn naam meteen de essentie van zijn zaak, het bestellen van halal eten en de nood aan een onbevreesde held die culturen en voedsel met elkaar durft te verbinden.

Ook ‘earnieland.be’ slaagt in zijn opzet. Het roept met zijn domeinnaam meteen het beeld op van een aparte virtuele wereld, een online shopping-community waar de gebruiker ook wat aan kan verdienen. Ondernemer Jeroen Spillebeen licht het verhaal achter Earnieland toe.

 

Creatief volgens het boekje?

Na het bepalen van een naampositionering kan het echte werk beginnen. Gelukkig bestaan er een aantal methodes die je hierbij een handje kunnen helpen.

Schrijven en highlighten

De Brainwriting-methode raadt je aan om na het lezen van de naam positionering in één enkele zin de essentie neer te schrijven van je positionering. Vervolgens schrijf je minimaal 150 woorden binnen de vijf minuten, zonder ophouden of na te kijken. Je leest je naampositionering nogmaals na en duidt aan welk deel tot nu toe nog onderbelicht is in je brainstorm. Hierna begin je opnieuw te schrijven. In deze tekst duid je de meest in het oog springende en belangrijke woorden aan. Met deze woorden ga je aan de slag om namen te creëren. Je kan ze wisselen en combineren van taal, van lettergrepen, noem maar op! Het cold pressed juice merk ‘Full of Good’ gebruikte deze methode om tot hun naam te komen die meteen ook de essentie van hun merk verteld: gezond en vol goede ingrediënten.

Random woorden knutselen

Pak je het liever wat speelser aan? Kies dan voor de ‘Scrabble- of Dadaïstische methode’.  Neem er Scrabble-letters bij en selecteer een beginletter. Pak lukraak nog wat letters uit de doos en begin te combineren. Of breng de dadaïstische kunstenaar in jezelf naar boven en ga aan de slag met een woordenboek. Na het bepalen van de beginletter laat je je vingers langs de pagina’s van het woordenboek glijden en wijs je random een woord aan. Met deze woorden knutsel je een aantal namen in elkaar. Staar je niet blind op de gekozen letters en de woorden die ze vormen. Laat je inspireren en denk verder.

Start vanuit je eigen naam

Persoonlijker is de ‘Voorletter van de CEO-methode’. Al gehoord van het ‘Name-Letter Effect’? We zouden een voorkeur hebben voor namen waarin de letters van onze eigen naam voorkomen. Met een sterke voorkeur voor de beginletters van onze voor- en achternaam. Deze methode kan helpen om een aantal op elkaar gelijkende voorstellen van tafel te vegen.

Kies lokaal

Als je echt een band wilt opbouwen met je omgeving opteer je beter voor de Nabijheid-methode’. In welke straat, stad of in de buurt van welke rivier ben je gevestigd? Je kunt je ook beperken tot de omgeving waar je je het meest begeeft, zoals je bureau of werkplaats. Alles wat nabij is en geliefd kun je erin verwerken! Zo verwijst Canary Hill, wielerkleding voor dames, naar de Kanarieberg, een bekende beklimming bij wielerliefhebbers.

 

Claim je idee

Wanneer je een aantal voorstellen hebt uitgewerkt, is het een kwestie van kiezen.

Een aantal tips:

  1. Twijfel je nog over de vindbaarheid van je gekozen domeinnaam? Kies voor een naam die makkelijk in te tikken is. Een catchy domeinnaam in combinatie met relevante content scoort altijd!
  2. Moet jouw domeinnaam meteen vertellen wat je bedrijf exact doet? Het kan helpen, maar is geen must. Google beloont kwaliteit. Een originele en logische domeinnaam volstaat.
  3. Je locatie verwerken in je domeinnaam? Niet nodig! Om nutteloze pagina’s zonder inhoud te vermijden paste Google immers zijn algoritmes aan waardoor het verwerken van locatie in je domeinnaam geen extra waarde meer heeft. Geen locatie in je domeinnaam, wat dan wel?

 

Noteer je persoonlijke top drie, check of je domeinnaam nog vrij is en registreer je webadres.

  • .be
  • .brussels
  • .vlaanderen

Waarom het belangrijk is
om een eigen webadres te hebben.