Vier koplopers in het peloton: originele namen voor fietsondernemingen

Heb je een goed idee?
Leg dan eerst je naam en je domeinnaam vast.

Inspiratie

Vier koplopers in het peloton: originele namen voor fietsondernemingen

24 juni 2019
  • 841 keer gelezen

Alles loopt op wieltjes. Zo hoort het bij ondernemingen waar alles rond fietsen draait. Met de Tour de France in het vooruitzicht is het de ideale gelegenheid om fietsondernemingen met een originele naam en concept te ontdekken.

Molenbike

team MolenbikeIn december 2016 organiseerde incubator Molengeek een driedaagse hackathon. Antoine Struelens lanceerde er het idee voor een start-up, die hij ‘Molenbike’ doopte. Samen met een groep gelijkgezinden creëerde hij deze coöperatieve fietsbezorgdienst. Na een opstartjaar bij COOPCITY, het Centrum voor sociaal en coöperatief ondernemerschap in Brussel, werd Molenbike gelanceerd op 11 mei 2017.

“Molenbike richtte eerst z’n activiteiten op het fietsvervoer van producten uit biologische winkels. Tegenwoordig vervoeren we alles wat met de fiets kan, met aandacht voor de lokale en de circulaire economie”, zegt Raphaël Arnould.

Vanwaar komt de naam Molenbike? “De naam kwam snel naar boven tijdens een brainstorm. Molenbike verwijst enerzijds naar onze vestigingsplaats in Molenbeek en anderzijds naar ‘molen’, iets dat ronddraait of circuleert. Dat slaat zowel op het wiel van onze fietsen, als op de recuperatie en recyclage van grondstoffen en producten.”

Aan de naam zijn zowel voor- als nadelen verbonden, erkent hij. Het voordeel is dat mensen de naam makkelijk onthouden. “Het nadeel is dat mensen kunnen denken dat we alleen in Molenbeek actief zijn en niet in heel Brussel”, zegt Raphael. Maar die twijfel verdwijnt snel wanneer iemand een beroep op hen doet. “Het slechte imago van Molenbeek heeft geen impact op ons, ook al zou je dat met deze naam wel kunnen vermoeden.”

Door het succes en de aantrekkingskracht van de coöperatie werd onlangs een investeringsfonds voor het Brusselse publiek gelanceerd. Wil je ook deel uitmaken van het Molenbike-avontuur? Ga naar molenbike.be/coop.html.

Peloton de Paris

Peloton de ParisIn hartje Mechelen vinden we Peloton de Paris. Dit fietscafé is meer dan enkel een café, het is een totaalconcept. De oprichters verkopen er wieleroutfits van hun eigen label, maar het is evengoed een koffiebar waar je de koers op groot scherm kan volgen.

Waarom kiezen voor een Frans klinkende naam voor een Vlaamse zaak? De meeste fietswinkels verwerken de naam van de eigenaar: Fietswinkel Janssens, Rijwielen Hugo Jacobs, … “Van Parijs, de naam van Vincent (mede-oprichter samen met Wendy Janssens) vonden we te voor de hand liggend”, legt het koppel uit. “Dus hebben we besloten om het in het Frans te vertalen.” Et voilà!

En vanwaar de extensie .cc? “Deze twee c’s zijn de eerste letters van Cycling Culture of Cycling Café. Het is een veel voorkomende extensie in de wielerwereld”, aldus Wendy en Vincent.

RAYON9

De sociale coöperatie RAYON9 werd opgericht door drie Luikse fietsliefhebbers. Alle drie geven ze les aan toekomstige opvoeders. Met RAYON9 willen ze de vervuiling en het verkeersinfarct in de stad tegengaan. Daarnaast proberen ze te vermijden dat schoolverlaters zonder diploma in de werkloosheid belanden.

Samen met een dozijn gelijkgestemden bedachten ze de naam voor hun onderneming: “Sommigen ontworpen iets, anderen schreven een tekst, nog anderen zochten dan weer naar een goede slogan.” Na een korte brainstorm kwamen heel wat namen naar boven. “RAYON9 was veruit de beste“, vertelt Serge Mignonsin, één van de initiatiefnemers.

De naam RAYON9 dekt volledig de lading van de coöperatie: ‘rayon’ of spaak verwijst naar het fietswiel en betekent ook straal. Het cijfer 9 staat voor vernieuwing. “Dit concept is nog steeds uniek in Luik. De naam prikkelt de nieuwsgierigheid. Mensen willen weten waarom we zo heten. Handig voor ons, want zo kunnen we het achterliggende verhaal van RAYON9 uitleggen”, besluit Serge.

Hush Rush en Hors Catégorie

François Jaumotte werkte in een drukkerij. Op een dag stelde hij zijn baas voor om met de fiets te leveren in plaats van met de bestelwagen. Hij kreeg groen licht, meteen het begin van het Hush Rush-avontuur. Al snel sloot zijn vriend François Roland zich aan. Hush Rush vervoert (bijna) alles. Intussen doen ze ook transport voor cateringbedrijven, leveren ze bloemen en zelfs … je kat: “Your needs are (almost) the limits”, staat er op de website.

De naam Hush Rush werd bedacht door François. ‘Hush-Hush’ is de naam van een blad dat voorkomt in de film L.A. Confidential. Hush betekent ‘shhh’ of ‘zwijg’ in het Engels. Door de tweede Hush door Rush te vervangen, denk je meteen aan discretie en snelheid, eigenschappen die onze fietskoerierdienst typeren.

Tegenwoordig is Hush Rush aangesloten bij Hors Catégorie, een vereniging die onder meer fietsen, fietsreparaties en fietsherstelopleidingen promoot. Er zijn ook plannen om een bibliotheek te openen, films te vertonen, fototentoonstellingen te organiseren, reisvoorstellingen en wielerwedstrijden te houden … De nieuwe Tour de France misschien?

Doen

Maak je idee concreet.

Een geniaal idee bedenken? Geen probleem. Maar dat idee ook uitvoeren? Da's een ander paar mouwen.

Meest gelezen

Lees ook

  • .be
  • .brussels
  • .vlaanderen

Waarom het belangrijk is
om een eigen webadres te hebben.