Sustenuto: een bedrijfsnaam met een dubbele betekenis

Heb je een goed idee?
Leg dan eerst je naam en je domeinnaam vast.

Inspiratie

Sustenuto: een bedrijfsnaam met een dubbele betekenis

17 augustus 2018
  • 4301 keer gelezen

‘Sustenuto’ klinkt je misschien niet als muziek in de oren, toch heeft de bedrijfsnaam een link met muziek. En met duurzaamheid. Een originele naam met een dubbele betekenis dus.

Sustenuto is een advies- en studiebureau dat bedrijven, organisaties en overheden bewust maakt rond duurzaamheid en hen begeleidt in een duurzaamheidsstrategie. Naast coaching geeft Sustenuto ook opleidingen en voeren ze studies uit voor beleid en onderzoek.

Een naam met een dubbele betekenis

Sustenuto verwijst zowel naar de Engelse term sustainability, wat duurzaamheid betekent, als naar de Italiaanse muziekterm sostenuto, het aanhouden van een noot. Laat het nu net die 2 dingen zijn die het bedrijf combineert.

Dirk Le Roy, stichter en directeur van Sustenuto, licht toe: “De metafoor van de aanhoudende muzieknoot geeft perfect onze boodschap weer: duurzaam zijn, vraagt een aanhoudende, blijvende inspanning. Het is niet iets wat je voor een jaar kan integreren in je werking en je bent er klaar mee. Elke activiteit van een bedrijf heeft een impact op de maatschappij. Het gaat erom welke verantwoordelijkheid je hier als bedrijf in opneemt. Een gekend voorbeeld is het broeikaseffect: hoe ga je je eigen impact hierop als bedrijf reduceren? Concreet maken wij een duurzaamheidsstrategie op voor bedrijven en organisaties. Daarna begeleiden we hen in het integreren van die strategie, bijvoorbeeld bij de aankoop of bij productontwikkeling.”

Een moeilijke naam gaat ook

Dirk Le Roy startte Sustenuto in 2005 op. Eerst als eenmanszaak, intussen als 5-koppig bedrijf. De naam heeft hij zelf bedacht en daar had hij maar 1 dag voor nodig. Le Roy: “Ik werkte voordien in een adviesbureau maar had ervoor gekozen om zelfstandige te worden. Ik wou direct naar de markt toegaan met mijn verhaal dus wou ik niet veel tijd over de naamkeuze laten gaan. Maar ‘Sustenuto’ voelde meteen goed, het past perfect voor wat we staan.”

Heb je nog nooit gehoord van Sustenuto, dan is dat op zich niet zo vreemd. De naam is wel origineel maar niet zo gekend, laat staan evident. Le Roy: “Uiteraard moeten wij onze naam vaak spellen. Dat de naam niet zo voor de hand liggend is, is op zich geen zo’n probleem omdat wij in een expertisewereld werken. We brengen overal ons verhaal, het vraagt eigenlijk een beetje inspanning ons te leren kennen. Voordeel van onze naam is dat ze abstract is, niet in 1 bepaalde taal. Dat is praktisch in België. Het abstract gegeven vind ik ook goed gekozen omdat wij staan voor bepaalde waarden, namelijk respect en verantwoordelijkheid.”

Online toegankelijk zijn op lokaal vlak

Als extensies kozen ze voor .be en .com. Le Roy: “De meeste van onze klanten zijn Belgische bedrijven of organisaties maar we hebben er ook een aantal internationale. Alleen voor .com kiezen, zouden we dan weer te beperkend vinden want we willen ook toegankelijk zijn op lokaal vlak. Vandaar beide extensies.” De inhoud van de website is terug te vinden in 3 talen: Nederlands, Frans en Engels.

What’s in a (good) name?

Dirk Le Roy koos met Sustenuto voor een niet zo makkelijke maar originele naam met een dubbele betekenis. Wat kunnen we van hem leren als het om naamkeuzes gaat?

-Zorg dat je naam uniek is.

-Zorg dat je je als zaakvoerder goed voelt bij je naam. Het moet perfect weergeven waar je als bedrijf voor staat.

-Het is mooi meegenomen als er ook een link is tussen de naam en de activiteit van je bedrijf. Ook een alliteratie zoals bij ons is een pluspunt: sustainability en sostenuto.

-Durf bij het nemen van extensies ook in de toekomst te denken. In het begin hadden wij ook voldoende aan alleen .be, nu zijn we toch blij dat we ook de .com hebben ingenomen.

Een goede naam voor je zaak bedenken is een kwestie van experimenteren.

Nog nood aan inspiratie? Download dan je eigen Namenlabo met 10 experimenten om zelf een originele naam voor je idee te bedenken.

Doen

Maak je idee concreet.

Een geniaal idee bedenken? Geen probleem. Maar dat idee ook uitvoeren? Da's een ander paar mouwen.

Meest gelezen

Lees ook

  • .be
  • .brussels
  • .vlaanderen

Waarom het belangrijk is
om een eigen webadres te hebben.