Sociaal ondernemen met een originele naam

Heb je een goed idee?
Leg dan eerst je naam en je domeinnaam vast.

Inspiratie

Sociaal ondernemen met een originele naam

15 april 2019
  • 1428 keer gelezen

Eerlijk is eerlijk: wie Pasen zegt, denkt aan chocolade paaseieren. Véél paaseieren. De ene chocolade is de andere niet. Elk merk heeft een ander verhaal. Een verhaal van sociaal engagement, bijvoorbeeld. Chocolatiers Dominique Persoone van The Chocolate Line en Mattias Nolmans van De Malloot zetten zich in voor wie het moeilijk heeft.

The Chocolate Line

De bekende chocolatier Dominique Persoone startte onlangs een nieuw project op in Congo: “In samenwerking met het Virunga Nationaal Park bouw ik een chocoladefabriek in Oost-Congo. De Virunga wordt geteisterd door langdurige gewapende conflicten. Met de fabriek willen we mensen werk en een goed inkomen geven. De eerste chocoladerepen zouden tegen de kerstperiode klaar moeten zijn.”

Dominique Persoone

Dominique Persoone

De naam van zijn atelier zelf heeft Dominique niet lukraak gekozen: “The Chocolate Line is de route die beschreven is op kaarten van de Spaanse ontdekkingsreiziger Hernán Cortés. Hij ontdekte begin 16de eeuw Mexico. The Chocolate Line was de route die de schepen met cacaobonen van Mexico naar Spanje volgden. Daar heeft mijn bedrijf ook een band mee. Ik heb sinds 9 jaar een plantage in Mexico. Een Engelse naam maakt het ook gemakkelijker om contacten te onderhouden met mijn internationaal netwerk, dat bestaat uit verschillende topchefs.”

De Malloot

Een ander verhaal is dat van de Leuvense chocolademaker Mattias Nolmans. Met zijn pralines wil hij psychische kwetsbaarheid onder de aandacht brengen. Zijn eigen bipolaire stemmingsstoornis ligt aan de oorsprong van zijn sociale onderneming, die werk geeft aan mensen met een gelijkaardige problematiek. “Door mijn gezondheidsproblemen vond ik heel moeilijk een job. Ik ben kok van opleiding en heb op veel plekken gewerkt, maar volhouden was vaak moeilijk. Daarom ben ik met De Malloot begonnen. Ik wil tonen dat mensen, ondanks hun psychische achtergrond, er wel kunnen staan. Dat wij ook kunnen meedraaien in de maatschappij.”

De naam van zijn sociale onderneming is dus niet zo vergezocht. Mattias Nolmans: “Een malloot is iemand die zich gek gedraagt. De naam is dus een kwinkslag naar een persoon die het mentaal wat moeilijker heeft. De naam kaderde trouwens in de campagne van Te Gek?!, die geestelijke gezondheid in de kijker wil zetten. In samenwerking met een kunstenaar ontwierp ik voor die campagne een praline. Die praline moest ook een te gekke naam hebben, vandaar De Malloot. Nu willen we onszelf echt op de kaart zetten. We hebben nog grootse plannen met De Malloot.”

Heb je ook een (idee voor een) speciaalzaak?

Registreer op tijd jouw domeinnaam en werk jouw idee uit!

 

Doen

Maak je idee concreet.

Een geniaal idee bedenken? Geen probleem. Maar dat idee ook uitvoeren? Da's een ander paar mouwen.

Meest gelezen

Proef ook van deze smakelijke namen

  • .be
  • .brussels
  • .vlaanderen

Waarom het belangrijk is
om een eigen webadres te hebben.