Heb je een goed idee?
Leg dan eerst je naam en je domeinnaam vast.

Tips

Op consultatie bij de bedrijfsnaam specialist

18 mei 2017
  • 2329 keer gelezen

Floris Hülsmann startte als zelfstandig copywriter. Toen hij zich als ondernemer wilde inschrijven besefte hij op het laatste moment dat hij ook nog een bedrijfsnaam nodig had. Die naam bedacht hij dan maar snel ter plekke.

Het bewijs dus dat het bedenken van een sterke naam een belangrijk onderdeel is van een goede voorbereiding. Ondertussen kent Floris de kneepjes van het vak en heeft hij zich ontpopt tot een rasechte merknaamspecialist. Zo bedacht hij voor het nieuwe tuinmeubelmerk van Blokker de naam Le Sud die je meteen associeert met zonnige zuiderse terrasjes. Vier freelance reclamemakers die hun krachten bundelden gaf hij de naam FXRS. Zelf nog op zoek naar een naam? Check hieronder zijn eigen tips & tricks dan eens.

Ook met minder creativiteit kan je een goede naam bedenken

“Te veel creativiteit kan leiden tot namen die niets meer met je product te maken hebben. Zorg voor een duidelijke link tussen je naam en je product. De naam Google werd afgeleid van ‘Googol’ dat een wiskundige term is voor een heel groot getal. Google biedt een enorme hoeveelheid informatie, deze naam past dus heel goed.”

Methodes om tot een goede naam te komen vind je hier: vind je domeinnaam met een van deze beproefde methodes

Schrijf wat je hoort

“Een belangrijk aspect van je nieuwe naam is de schrijfwijze. Wanneer mensen je naam horen, van vrienden of op de radio, is het belangrijk dat ze die naam ook online kunnen gaan zoeken.” Bijvoorbeeld bruzz.be, de website van de Vlaams-Brusselse media. Bruzz met dubbele Z? Eigenlijk niet zo’n goed idee. Het beste resultaat bekom je met een naam die je schrijft zoals je hem hoort.

Internationale ambities? Houd daar dan rekening mee!

“Zie je het groots en heb je plannen om in de toekomst over de grenzen te treden? Dan kan je expliciet voor een Vlaamse of Waalse naam kiezen om zo het Belgisch karakter te benadrukken, maar zorg dan wel dat je naam internationaal te gebruiken is.” Het familiebedrijf Fag zou het op de Amerikaanse markt waarschijnlijk minder goed doen dan op de Belgische. Bij het kiezen van hun naam stonden ze er niet bij stil dat hun naam een afkorting is van faggot, een scheldwoord in de Verenigde Staten.

De bekende webshop Zalando ging omgekeerd te werk. Zij kozen meteen voor een internationaal klinkende naam.

Check je naam op voorhand

“Heb je de ideale naam gevonden? Check dan zeker of deze nog beschikbaar is. Dat kun je eenvoudig doen door je naam in Google in te voeren. Je krijgt dan snel een overzicht van waar je naam eventueel al voor wordt gebruikt.”

Je kan ook onze domeinnaamchecker gebruiken om snel de beschikbaarheid te controleren.

Geef niet op!

“Is je naam al ingenomen? Laat de moed dan niet zakken. Misschien is het domein niet in gebruik en kun je het overnemen.” Je hebt ook altijd de keuze tussen verschillende extensies. Misschien is .be al bezet, maar kan je .vlaanderen nog wel claimen.

Moet je toch op zoek naar een nieuwe naam, dan helpen deze tips je op weg: wat doe je als je domeinnaam al ingenomen is?

Meer tips van Floris Hülsmann vind je in zijn e-book ‘De 10 grootste merknaam missers’. Je kunt het gratis downloaden op de website www.namarama.nl

  • .be
  • .brussels
  • .vlaanderen

Waarom het belangrijk is
om een eigen webadres te hebben.