Heb je een goed idee?
Leg dan eerst je naam en je domeinnaam vast.

Inspiratie

Oh nee, een onomatopee in je bedrijfsnaam! Of toch een goed idee?

10 augustus 2017
  • 4955 keer gelezen

Een onomatopee of klanknabootsing verwerken in je bedrijfsnaam of in je domeinnaam kan zeker. Het zorgt instant voor een speelse feel en als je het goed aanpakt, spreek je er meteen je doelpubliek mee aan. Je valt met zo’n naam in ieder geval op. Mix je een onomatopee met een woordspeling, dan ben je helemaal origineel bezig. Zoals Speech Splash van Jennifer Maus.

In april 2016 lanceerde Jennifer Maus Speech splash, een vernieuwend taalconcept dat zich richt tot kinderen van 9 maanden tot 12 jaar. Ze biedt workshops en individuele thuisbegeleiding aan in Engels, Nederlands en Frans. Haar missie? Van talen leren kinderspel maken, letterlijk en figuurlijk. Voor claimjeidee doet ze graag uit de doeken hoe ze op deze naam is gekomen.

Jennifer Maus: “We willen jonge kinderen plezier laten hebben in taal. Kinderen zijn dol op onomatopeeën en woordspelingen. Terwijl volwassenen zich schamen omdat ze niet weten hoe ze een moeilijk woord moeten uitspreken, trekken kinderen zich daar niets van aan. Ze gaan heel spontaan en met plezier om met een taal. Die ongedwongen houding vormt ook de essentie van onze aanpak. Onze naam moest dus al zeker vrolijk klinken. Verder wilden we er ook graag een verwijzing naar een taalbad in verwerken. Zo kwamen we op het idee van ‘speech splash’, op zijn beurt afgeleid van de onomatopee in het Frans ‘splitch splatch’,die doet denken aan een bad.”

Heb je hulp ingeschakeld bij het vinden van je bedrijfsnaam?

Jennifer: “Ik heb eraan gedacht om een communicatiebureau in te schakelen. Maar toen de naam ‘speech splash’ in me op kwam, wist ik dat dit de naam was die ik zocht. Ook al zeiden sommigen me dat de naam te lang of te moeilijk uit te spreken is. Ik heb al die bedenkingen afgetoetst bij mijn naaste omgeving. Maar als ik overtuigd ben van mijn zaak, dan moet je al met heel sterke argumenten afkomen om me te doen terugkomen op mijn beslissing.”

Heb je tips om een goede naam te bedenken?

Jennifer: “Voor je begint te zoeken, is het een goed idee om na te denken over de waarden en de boodschap die je wil overbrengen met je naam. Dat heb ik ook gedaan. Toen heb ik me een paar dagen geconcentreerd op het bedenken en noteren van allerlei soorten namen. Tot ik het licht zag (lacht). Als je van plan bent om een sterk merk uit te bouwen van wat je aanbiedt, zoek dan verder dan een louter descriptieve of doordeweekse naam.”

Waarom is een naam zo belangrijk?

Jennifer: “Omdat die zoals in ons geval verschillende boodschappen overbrengt gelinkt aan onze methode en aan ons concept. Onze naam laat al veel los over wat we doen en hoe we het aanpakken zonder dat letterlijk te benoemen. Dat vind ik er zo sterk aan.”

Waarom koos je voor een .be-domeinnaam?

Jennifer: “Omdat onze diensten niet commercieel van aard zijn. Een .com associeer ik met een commercieel aanbod, en dat vond ik niet passen. Met een .be claimen we bovendien onze Belgische en Luikse roots.”

 

Het voorbeeld van Speech splash toont aan dat je niet bang moet zijn voor een originele aanpak, op voorwaarde dat die logisch aansluit bij het verhaal dat je wilt vertellen.

Nog op zoek naar een nieuwe en frisse naam en je weet niet goed hoe je dit kunt aanpakken? Op claimjeidee vind je verschillende tips & tricks.

Check zeker ook of je gekozen naam nog niet geregistreerd is!

In samenwerking met:

  • .be
  • .brussels
  • .vlaanderen

Waarom het belangrijk is
om een eigen webadres te hebben.