Heb je een goed idee?
Leg dan eerst je naam en je domeinnaam vast.

Tips

Je naam als bedrijfsnaam. Doen of niet?

27 oktober 2017
  • 11383 keer gelezen

Er zijn heel wat voorbeelden van familienamen die het tot merknaam hebben geschopt. Bart Smit, Vandenborre, Delhaize, Leen Bakker, Ernst & Young en Ferrari doen ongetwijfeld een belletje rinkelen. Maar is het wel altijd een goed idee om je naam als  bedrijfsnaam te gebruiken?

Niet iedereen is even bedreven in het bedenken van een creatieve naam. Kiezen voor de eigen achternaam is dan een gemakkelijke oplossing. Maar soms is het ook gewoon een goed idee.

Start altijd met je af te vragen wat voor bedrijf je wil zijn: hoe je wil opgepikt en herkend worden. Welk imago wil je uitstralen? Denk daarbij niet alleen op korte, maar ook op lange termijn. En stel je zeker ook de vraag wat jouw klanten verwachten.

Vraag je vervolgens af hoe je bedrijfsnaam daartoe kan bijdragen.

Hoe het voor jou zit, is niet altijd even makkelijk te zeggen. Voor bepaalde beroepen (denk: loodgieters, bakkers, boekhouders, garagisten, …) is het gebruiken van de eigen naam bon ton. In andere sectoren (denk: banken, horeca, webshops, …) is het totaal not done. Daarom zetten we even de voor- en nadelen op een rij. Zo zie je wat voor jou de beste keuze is.

Argumenten om wél voor je eigen naam kiezen?

• Een familienaam is sympathiek, persoonlijk en wekt vertrouwen. “Als iemand zijn eigen naam aan een zaak verbindt, zal hij vast geen slechte bedoelingen hebben”, redeneren veel consumenten.

• Een familienaam wekt de indruk van kleinschaligheid en kwaliteit. Wie een probleem heeft met z’n afvoer belt vaak liever naar Loodgieter Verhelst dan naar SaniSol NV. Waarom? Omdat hij een persoonlijke en kwalitatieve service verwacht.

Argumenten om niét voor je eigen naam kiezen?

• Maar: diezelfde indruk van kleinschaligheid kan ook een nadeel zijn. Met een ambitieus bouwproject kloppen sommigen misschien net liever aan bij SaniSol NV. Waarom? Omdat het lijkt alsof zo’n speler van meer markten thuis is en meer kennis in huis heeft…

• Bovendien is een familienaam weinig beschrijvend. Het is algemeen en je kan er niet veel in kwijt. Dit probleem kan je wel verhelpen door je naam en activiteit te combineren: bakkerij Vanhecke, schoenen Torfs, slagerij Van Gool, …

• In bepaalde gevallen kan een familienaam als bedrijfsnaam potentiële partners afschrikken. Het bedrijf blijft sterk gelinkt aan de oprichter. Bij een bedrijf met een ‘neutrale’ naam, voelen partners zich veel meer betrokken; ze hebben het gevoel dat het ook een stukje van hen is.

• En als iemand je zaak overneemt? Dan heeft hij niet veel aan jouw naam. Het wijzigen van een bedrijfsnaam kost geld. En belangrijker: men verliest de naamsbekendheid die jij in de loop van de jaren wist op te bouwen. Een familienaam is dan ook niet zo goed voor de continuïteit.

Wat kunnen we besluiten?

Of je voor je eigen naam als bedrijfsnaam kiest, is een persoonlijke keuze die van verschillende factoren afhangt.

Heb je al een leuke bedrijfsnaam gevonden? Check dan snel of je domeinnaam nog vrij is en registreer vandaag nog je eigen webadres.

Nog nood aan inspiratie? Download dan je eigen Namenlabo met 10 experimenten om zelf een originele naam voor je idee te bedenken.

Doen

Maak je idee concreet.

Een geniaal idee bedenken? Geen probleem. Maar dat idee ook uitvoeren? Da's een ander paar mouwen.

Meest gelezen

  • .be
  • .brussels
  • .vlaanderen

Waarom het belangrijk is
om een eigen webadres te hebben.