Meattime, een originele bedrijfsnaam met vlees aan

Heb je een goed idee?
Leg dan eerst je naam en je domeinnaam vast.

Inspiratie

Meattime, een originele bedrijfsnaam met vlees aan

21 oktober 2019
  • 807 keer gelezen

Meattime.be is het kleine biggetje van Slagerij Henk, al 19 jaar een vaste waarde in hartje Mariakerke bij Gent. Samen met zijn vrouw Liesbet bedacht hij een systeem waarbij je online vlees of charcuterie kan bestellen en het uit de versbox oppikken op eender welk moment.

me-time? meat? meattime

Slagerij HenkDe naam meattime lijkt vrij snel duidelijk maar is goed doordacht. Liesbet: “Tijdens een brainstorm probeerden we woordcombinaties uit. Het moest sowieso iets met ‘meat’ zijn. Toen ook ‘me-time’ genoemd werd, hadden we de naam snel gevonden. Want meattime levert meer me-time op.” Maar ook het woord ‘time’ op zich speelt mee. “De klant beslist uiteindelijk op welk tijdstip hij z’n bestelling komt ophalen, los van onze openingsuren.” Naar analogie is er ook fishtime.be, waar lokale vishandelaars zich bij kunnen aansluiten. Cheesetime.be, bakerytime.be en freggietime.be volgen nog en komen allemaal samen onder de koepel deversbox.be.

“De domeinnaam meattime.be hebben we meteen gecheckt en die bestond gelukkig nog niet. Wel een opluchting, want de subcategorie van de versbox ‘freshtime’ voor groenten en fruit bestond bijvoorbeeld wel al. We hebben er dan maar ‘freggietime’ van gemaakt, klinkt ook goed.” (lacht)

Op de kar van de e-commerce

De versboxDe versbox naast Slagerij Henk is intussen twee jaar in gebruik. Het begon allemaal met het besef dat ze moesten meespringen op de kar van de e-commerce. Henk: “Wie dat vandaag niet doet, hinkt hopeloos achterop.” Maar een gewone online shop vond het slagerskoppel geen goed idee. Henk: “Bestellingen aan huis leveren is niet ecologisch en voor ons ook financieel niet haalbaar. Ook voor de klant is dit geen oplossing: als er niemand thuis is, kan je het pakketje niet zomaar ergens droppen want de koude keten mag niet doorbroken worden. Op termijn zouden we producten van verschillende lokale handelaars zoals kaas, brood, groenten, fruit en vis in één pick-up point willen samenbrengen. Nóg handiger!”

Geen of-ofverhaal

Henk: “Wie tijd heeft om naar de winkel te komen, vindt vaak het sociale contact belangrijk. Die klanten moet je soigneren als lokale handelaar. Maak tijd om een praatje te slaan of een luisterend oor te zijn voor je klanten. Zo kan je je als lokale handelaar onderscheiden.”

Deeleconomie

MeattimeAnderhalf jaar geleden verkocht Henk zijn eerste versbox. Intussen zijn er al 12 handelaars meegestapt in het versboxverhaal en binnenkort worden dat er 20. Henk koopt de boxen aan in het buitenland en test ze eerst zelf uit voor hij ze laat leveren bij een handelaar. Hij ondersteunt zijn collega’s bij het opbouwen van hun website. “Ik begeleid iedere handelaar tot ze online zijn. Ik probeer niet alleen mijn eigen klanten tevreden te maken, maar ook die van andere handelaars. Zo deel ik met plezier mijn kennis maar ook praktische zaken, zoals een fotobank. Wie zelf geen foto’s heeft voor op zijn website, kan hiervan gebruikmaken. Waarom zouden we altijd alles alleen moeten doen? Ook dat is kostenbesparend.”

Doen

Maak je idee concreet.

Een geniaal idee bedenken? Geen probleem. Maar dat idee ook uitvoeren? Da's een ander paar mouwen.

Meest gelezen

Lees ook

  • .be
  • .brussels
  • .vlaanderen

Waarom het belangrijk is
om een eigen webadres te hebben.