6 tips van onze bedrijfsnaamspecialist

09 maart 2022

Een goede bedrijfsnaam vinden is moeilijker dan je denkt. Moet je het ver zoeken of houd je het beter eenvoudig? Waar moet je rekening mee houden? Floris Hülsmann, copywriter en eigenaar van namenbureau Namarama geeft je zijn 6 gouden tips voor een originele naam.

Tip 1: vertrek vanuit jezelf

“Als bedrijf wil je opvallen tegenover de concurrentie. Je naam is daarbij je eerste visitekaartje. Het liefst vat je jouw hele  bedrijf samen in één woord - een hele uitdaging. Veel mensen maken de fout in het wilde weg te gaan brainstormen.”

Enkele tips voor een vlotte brainstorm:

En gebruik de juiste technieken om een naam voor je zaak te bedenken

“Zet op papier wie je bent, wat je doet en wat je uniek maakt.”

Tip 2: beter herkenbaar dan abstract

“Goede namen zijn makkelijk herkenbaar. Kies dan ook niet voor een volkomen abstracte naam, maar voorzie een link met het product of de dienst die je aanbiedt.” 

  • De naam LinkedIn toont meteen waar het bedrijf om draait. Mensen linken, verbinden met hun netwerk: Linked In(to) a network.
  • Een naam als Jansen advocaten of CheapTickets is misschien een beetje fantasieloos, maar zo is wel meteen duidelijk wat je doet. 
  • Om je te onderscheiden kan je kiezen voor een naam als Solv, waarmee je uitdrukt dat je juridische zaken voor iemand oplost, of Eliza was here, waar een uniek reisverhaal aan vasthangt.

Tip 3: kies enkel voor een eigennaam als dat bij je bedrijf past

Kleinhandelaars zoals bakkers, slagers of autohandelaars kiezen vaker voor de zekerheid van hun eigennaam. “Als je vertrouwen wil wekken is je eigen naam een logische keuze. Heb je ambities om een groter publiek te bereiken, dan is dat een gemiste kans.” Voor een (inter)nationale uitstraling of een neutraler imago kies je beter niet voor een eigennaam.

Wij lijsten alvast nog even de voor- en nadelen van een eigennaam als bedrijfsnaam op.

“Als je vertrouwen wil wekken is je eigen naam een logische keuze. Heb je ambities om een groter publiek te bereiken, dan is dat een gemiste kans."

Floris Hülsmann aan het woord

Tip 4: schrijf wat je hoort

“Een belangrijk aspect van je nieuwe naam is de schrijfwijze. Wanneer mensen je naam horen, van vrienden of op de radio, is het belangrijk dat ze die naam ook online kunnen gaan zoeken.” Het beste resultaat bekom je met een naam die je schrijft zoals je hem hoort.

Is er toch verwarring mogelijk? Lees hoe je een mouw kan passen aan moeilijke domeinnamen

Tip 5: check je naam op voorhand

Heb je de ideale naam gevonden? Check dan zeker of deze nog beschikbaar is. Dat kan je eenvoudig doen via onze domeinnaamchecker:

“Is je naam al ingenomen? Geen paniek: er zijn altijd oplossingen als je domeinnaam al bezet blijkt.”

6. Denk aan je volledige branding

“Je zoektocht naar je naam helpt ook om na te denken hoe je jouw bedrijf gaat vormgeven. Als je goed over een naam hebt nagedacht, dan klopt alles: van het logo tot de sfeer in de winkel. Je branding toont volledig waar jij voor staat.”

“Ik zie het als een drietrapsraket: je naam, je descriptor en je baseline. 

  • Je naam is het allerbelangrijkste, dat is de url waarop bezoekers je vinden op Google. 
  • Je baseline of slogan is wat jou uniek maakt.
  • Vergeet vooral ook je descriptor niet, de omschrijving van wie je bent of wat je doet. Ook hier kan je unieke namen voor bedenken, bv. ‘autofluisteraar’ in plaats van ‘garage’. Daar liggen nog heel veel kansen om eruit te springen.”

Meer tips van Floris Hülsmann vind je in zijn boek Maak je naam onvergetelijk.  

Heb je de naam van je dromen gevonden? Registreer dan meteen de bijhorende domeinnaam!

Is het webadres voor jouw idee nog vrij?

Verder lezen