Maak je naam onvergetelijk

Heb je een goed idee?
Leg dan eerst je naam en je domeinnaam vast.

Inspiratie

Maak je naam onvergetelijk

7 juni 2019
  • 2457 keer gelezen

Floris Hülsmann werkte 20 jaar als copywriter voor reclamebureaus in binnen- en buitenland. Sinds enkele jaren heeft hij zijn eigen namenbureau Namarama. De inzichten die hij daar vergaarde bundelde hij in een boek: Maak je naam onvergetelijk. Wat maakt een naam nu onvergetelijk?

Floris focust met Namarama slim op de niche van namen bedenken, het summum van copywriting. “Het is vaak lastig om iets helder over te brengen. Zeker voor een bedrijf, dat heel veel wil meegeven aan de klant. Met een naam vat je een heel bedrijf samen in één woord. Een hele uitdaging, maar nu mag ik dagelijks doen wat ik het allerleukst vindt.”

Als bedrijf wil je opvallen tegenover de concurrentie, zodat mensen je onthouden en over jou vertellen tegen anderen. Je naam is daarbij je eerste visitekaartje. Floris deelt zijn 4 tips voor een onvergetelijke naam.

  1. Vertrek vanuit jezelf

“Veel mensen maken de fout in het wilde weg te gaan brainstormen. Begin met op papier te zetten wie je bent, wat je doet en wat je uniek maakt. Denk na wat voor klanten je in jouw winkel of webshop wil. Zo kom je al op heel wat woorden die passen bij jouw bedrijf en die je kan gebruiken om in jouw naam te verwerken.” Volg deze tips om je brainstorm vervolgens tot een goed einde te brengen.

  1. Beter herkenbaar dan abstract

“Goede namen bieden herkenbaarheid. Kies niet voor een volkomen abstracte naam, want dan hebben mensen geen flauw idee wat je juist doet. Beter is een link te voorzien met het product of de dienst die je aanbiedt.” Een naam als Jansen advocaten of CheapTickets is misschien een beetje fantasieloos, maar zo is wel meteen duidelijk wat je doet. Om je te onderscheiden kan je kiezen voor een naam als Solv, waarmee je uitdrukt dat je advocatenzaken voor iemand oplost, of Eliza was here, waar een reisverhaal van een unieke plek aan vasthangt. “Zo kan je met je naam sfeer uitstralen en een imago opbouwen. Als je klanten de meerwaarde voelen in je naam, betalen ze ook graag iets meer.”

  1. Wees gerust ambitieus

Toch kiezen kleinhandelaars zoals bakkers, slagers of autohandelaars vaker voor de zekerheid van hun eigennaam. “Als je vertrouwen wil wekken is je eigen naam een logische keuze. Heb je ambities om een groter publiek te bereiken, dan is dat een gemiste kans. Het is altijd goed om verder in de toekomst te kijken, ook al hoeft ‘internationaal gaan’ niet voor iedereen het hoogst haalbare doel te zijn. Ga vooral voor een naam waar je jezelf sterk door voelt, die je het vertrouwen geeft dat je goed van start gaat als bedrijf. Wat daarna komt, daar vind je dan wel een oplossing voor.” Wij lijsten alvast nog even de voor- en nadelen van een eigennaam als bedrijfsnaam op. Wat Floris interessant vindt aan de Belgische markt is de tweetaligheid. “Mijn Belgische klanten willen heel graag een naam in het Engels. Ze kiezen voor een derde taal als compromis tussen Nederlands en Frans.”

  1. Denk aan je volledige branding

“Je zoektocht naar je naam helpt ook om na te denken hoe je jouw bedrijf gaat vormgeven. Als je goed over een naam hebt nagedacht, dan klopt alles: van het logo tot de sfeer in de winkel. Je branding toont volledig waar jij voor staat. Ik zie het als een drietrapsraket: je naam, je descriptor en je baseline. Je naam is het allerbelangrijkste, dat is de url waarop bezoekers je vinden op Google. Je baseline of slogan is wat jou uniek maakt. Een gouden tip: vergeet vooral ook je descriptor niet, de omschrijving van wie je bent of wat je doet. Ook hier kan je unieke namen voor bedenken, bv. autofluisteraar eerder dan garage. Daar liggen nog heel veel kansen om eruit te springen.”

Heb je de naam van je dromen gevonden? Registreer dan meteen de bijhorende domeinnaam!

www.maakjenaamonvergetelijk.nl

Doen

Maak je idee concreet.

Een geniaal idee bedenken? Geen probleem. Maar dat idee ook uitvoeren? Da's een ander paar mouwen.

Meest gelezen

Lees ook

  • .be
  • .brussels
  • .vlaanderen

Waarom het belangrijk is
om een eigen webadres te hebben.