Van kleine verwende nestjes tot stijlvolle rock ‘n roll

Heb je een goed idee?
Leg dan eerst je naam en je domeinnaam vast.

Inspiratie

Van kleine verwende nestjes tot stijlvolle rock ‘n roll

8 mei 2019
  • 1748 keer gelezen

Hoe kies je een naam voor je webshops met kinderspullen?

Kinderen spreken tot de verbeelding. Dat is meer dan duidelijk als je het internet afschuimt op zoek naar webshops met kinderkleding. De meest originele namen duiken op. Ze verwijzen naar kinderboeken, naar namen van kinderen zelf, naar films enzovoort. Eén naam vonden we heel fascinerend: Petit Pourri. Wat is het verhaal? En waar komt die naam vandaan?

Klein verwend nestje

Toen de Limburgse Sanne Lambermon beviel van haar lief klein verwend nestje (petit pourri), werkte ze als grafisch ontwerpster in een reclamebureau. Haar kindje had een heel gevoelige huid en zachte stoffen zijn dan het beste. Maar mooie, zachte babykleertjes waren heel moeilijk te vinden. Wat doe je dan, als mama? Die saaie babykleertjes pimpen én zelf kleren maken, natuurlijk.

Sanne: “Het is een enorm cliché, dat besef ik. Maar het is wel echt zo gegaan. Omdat ik zelf designer ben, kon ik gelukkig veel zelf doen. Ik ontwierp mijn eigen logo, zette een webshop op poten en begon mijn ontwerpen zelf te verkopen.”

Sanne Lambermon Petit Pourri

Sanne Lambermon

Perfecte timing

“Het begon heel klein, maar ik voelde al snel dat er wel wat meer in zat. Nét toen ik mijn ondernemingsplan aan het uitschrijven was, ontdekte ik dat er een wedstrijd liep. Ik heb me daarvoor ingeschreven, en won meteen 1 van de prijzen: die van ecologisch ondernemen. Dat was echt een grote meevaller. Verschillende media hebben mijn verhaal opgepikt en zo heb ik wel wat bekendheid verworven. Ook de timing zat helemaal goed: net voor de sint- en kerstperiode.”

Themafeesten

“Ik probeer altijd wel iets speciaals te doen rond de feesten. Mijn gouden geborduurde strijkhartjes, bijvoorbeeld, lanceerde ik net voor valentijn. In no time waren ze uitverkocht. Oorspronkelijk om kleren mee te pimpen. Maar mensen kopen ze om hun servetten en tafellakens mee te versieren én om ze mee te geven met hun gasten, als bedanking.”

Gouden strijkhartjes Petit Pourri

Waar komt de naam Petit Pourri vandaan?

“Mijn man en ik noemen ons dochtertje pourrituurke. Dat is een vervlaamsing van het Franse koosnaampje petit pourri, en betekent zoiets als ‘lief klein verwend nestje’. We waren wat aan het brainstormen over een naam voor mijn webshop, en plots zei mijn man: ‘Waarom kies je niet voor petit pourri?’. Ik was meteen razend enthousiast. Gelukkig had niemand de naam al geclaimd.”

Tips van Sanne Lambermon voor een goede naam:

  1. Schakel hulp in. Ik verzin vaak namen voor klanten. Voor mezelf vond ik dat veel moeilijker. Waarom? Omdat ik er zo dichtbij sta.
  2. Ik zoek eerst naar de kernwaarden van het bedrijf. Waar staan ze voor? Hoe willen we het aanpakken? Dat probeer ik te verwerken in de naam.
  3. Het belangrijkste is dat de naam goed bekt. Het moet goed voelen én goed klinken. En hij mag natuurlijk nog niet in gebruik zijn. Dat kun je hier makkelijk checken.

Geen inspiratie? Met dit Namenboekje kun je zelf aan de slag om de perfecte naam voor je zaak te bedenken.

Verhalen achter de naam

Land van Ooit

Twintig jaar geleden is Het Land van Ooit opgericht door Rita Sels en haar man Walter. Zij verkopen babyspullen en kleren voor kinderen van 0 tot 8 jaar. Toen was Het Land van Ooit een pretpark in Nederland, waar niet ouders maar kinderen de baas waren. Rita: “Lang hebben we destijds niet over de naam nagedacht. De naam klinkt als een sprookje, zeker door de link met het pretpark. Het gevoel zat meteen goed.”

Paper Planes

Bij Paper Planes verkopen ze schoenen voor kinderen van 1 tot en met 12. Zaakvoerder Griet Deneckere: “We wilden graag een naam die even aantrekkelijk klinkt voor een peuter als voor een prepuber. Papieren vliegtuigjes, dat vindt iedereen leuk. Bovendien zijn ze net als ik erg eigenzinnig. Hoe je zo’n vliegtuigje ook vouwt, het vliegt altijd anders. Het gaat niet zomaar met de stroom mee. Dat past helemaal bij ons: wij verkopen geen mainstream collecties. Bovendien zijn papieren vliegtuigjes, net als wij, ecologisch. Wij verkopen bijvoorbeeld enkel Europese merken én 3 op de 4 van onze merken zijn 100% ecologisch.”

Mad & Moiselle

De online kledingwinkel MAD&MOISELLE verkoopt kleren voor jongens en meisjes van 4 tot 14 jaar. Op hun site lees je de baseline “Fashion for kids classy, sassy and a bit bad assy”. Valérie Debucke: “We zochten een naam voor zowel jongens als meisjes. Mademoiselles zou de lading niet dekken. Ook inhoudelijk niet. We verkopen kwaliteitsvolle kleding die buiten de lijntjes kleurt. Stijlvol, met een vleugje rock ‘n roll. Vandaar de mad. Zotte kleding, zeg maar. Dat zie je ook in ons logo: het strakke moiselles staat mooi in contrast met het zwevende, gekke mad.”

Doen

Maak je idee concreet.

Een geniaal idee bedenken? Geen probleem. Maar dat idee ook uitvoeren? Da's een ander paar mouwen.

Meest gelezen

Lees ook

  • .be
  • .brussels
  • .vlaanderen

Waarom het belangrijk is
om een eigen webadres te hebben.