Doe inspiratie op bij een film of tv-programma

Heb je een goed idee?
Leg dan eerst je naam en je domeinnaam vast.

Inspiratie

Doe inspiratie op bij een film of tv-programma

6 november 2019
  • 540 keer gelezen

Een eigen naam bedenken voor je onderneming is geen makkelijke opdracht. Inspiratie vind je gelukkig overal, soms ook op het kleine of wat grotere scherm. Horecazaken Mister Bean en La vérité si je mange haalden de mosterd bij films en televisie.

Een grappige meneer met smaak

Je treft Mister Bean tegenwoordig aan in Kessel-Lo, vlakbij het station van Leuven. Niet het stuntelige typetje van televisie, wel de gelijknamige koffiebar. Eigenaar Thomas Vreriks: “Een collega van mijn man kwam op het idee voor de naam. Een verwijzing naar bonen past perfect bij een koffiebar. Ik ben zelf ook een meneer en vind mezelf best wel grappig. De naam klikte dus even snel als het idee voor de zaak. Het is een naam die blijft hangen.”

Thomas heeft er op 5 jaar tijd een smaakvolle plek van gemaakt, met een assortiment verse bagels, gebak en smoothies én kunst van jonge ontwerpers uit de buurt. Op termijn wil hij graag uitbreiden naar een eigen bakkerij en koffiebranderij.

Zijn tip: informeer je goed. “Soms vragen klanten zich af of ik de naam Mister Bean wel mag gebruiken. Dat kan dus prima, zolang ik niets doe met comedy. Ik heb dat meteen gecheckt en de .be domeinnaam geregistreerd. Een eigen website vind ik handig om mijn zaak te promoten.”

Mister Bean © Simon Van Rhee

Mister Bean © Simon Van Rhee

De sterrenchef

Bij La vérité si je mange kan je terecht voor bagels en andere snacks. In 1997, toen Dov Langman met zijn neef en nicht dit restaurant opende in Brussel, speelde net de film La vérité si je mens in de zalen. De woordspeling was snel gemaakt. De naam past goed bij het restaurant, de evenementen die ze organiseren en bij hun traiteurzaak. Dov: “Toen de derde film uitkwam in 2012, nodigde ik de acteurs uit voor een receptie in mijn zaak. Die waren in de wolken met het eerbetoon, de bijpassende affiches en menu’s.”

De naam lokt naast bekende sterren als Benoît Poelvoorde en Philippe Geluck ook veel nieuwsgierige klanten. “Mensen waaien binnen zonder zelfs maar naar de prijzen op de menukaart te kijken, puur op basis van de naam. In de wijk waar we zitten logeren veel Franse toeristen, die vertrouwd zijn met de films en de knipoog appreciëren.”

Dov raadt aan om doelbewust op een bepaald publiek te mikken en op je buikgevoel te vertrouwen bij het kiezen van een naam. “Je wil een naam die herkenbaar is, maar toch past bij wat je doet.”

Zit je toch nog vast bij het bedenken van een eigen naam voor je zaak? Doe meer inspiratie op in ons Namenboekje.

Doen

Maak je idee concreet.

Een geniaal idee bedenken? Geen probleem. Maar dat idee ook uitvoeren? Da's een ander paar mouwen.

Meest gelezen

Lees ook

  • .be
  • .brussels
  • .vlaanderen

Waarom het belangrijk is
om een eigen webadres te hebben.