Heb je een goed idee?
Leg dan eerst je naam en je domeinnaam vast.

Inspiratie

Halal Hero vult het gat in de halalmarkt

20 juli 2017
  • 3121 keer gelezen

Je komt na een drukke dag thuis en hebt geen zin meer om te koken. De oplossing? Afhalen of thuis laten leveren. Maar wat als je zeker wil zijn dat je eten halal is? De helden van Halal Hero besparen je een lange speurtocht dankzij halalhero.be.

De naam verklapt al veel, maar wat betekent ‘halal’ nu eigenlijk? Jaouad Bel Kacem van Halal Hero: “Wie halal leeft, weert zo veel mogelijk wat schadelijk is voor je gezondheid zoals alcohol, drugs of additieven in ons voedsel.” Jaouad en zijn vriend Mohamed El Mousaoui ondervonden zelf dat het niet simpel is om maaltijden te bestellen die halal zijn. Dus besloten ze om de halalzaken online te groeperen onder halalhero.be. Jaouad: “Op ons platform brengen we klanten op zoek naar halal voedsel en de aanbieders met elkaar in contact. Intussen werken we samen met 20 restaurants en 2 slagerijen in de regio Antwerpen.”

Catchy alliteratie

Vooraleer ze op zoek gingen naar een naam, testten de vrienden uit of hun idee overlevingskansen had. “We polsten de behoefte aan zo’n verzamelplatform bij 1.000 mensen, online en op straat. 60 à 70 % van de bevraagden was positief. Wij bieden dus een oplossing waar veel mensen op zoek naar zijn, vandaar dat wij ons wel heroes durven noemen”, lacht Jaouad.

De zoektocht naar een geschikte naam was er één van lange adem. Jaouad: “Eerst waren we aan het brainstormen rond alles wat met food te maken had. Maar we raakten snel vast en zijn toen breder beginnen denken. Het woord ‘halal’ spreekt voor zich. Voor de ‘Hero’ werden we geïnspireerd door het Duitse ‘Delivery Hero’. We vonden vooral de alliteratie ‘Halal Hero’ goed klinken, het is een catchy naam die blijft hangen. Het was ook de enige naam waarbij zowel ikzelf als Mohamed een spark voelden. Dat is zeldzaam en moet je koesteren.”

Een beetje hulp kan nooit kwaad

Jaouad en Mohamed pitchten hun idee bij Start-it@KBC en kregen van hen steun in de opstartfase. Een aanrader, vindt Jaouad: “ Tijdens de opstartfase konden we ook gebruik maken van hun infrastructuur om te werken en te vergaderen. Via deze weg konden we  ook netwerken met andere startende ondernemers. Zo steek je heel wat op van elkaar.”

First we take Brussels, then we take the world

Het idee van de 2 Antwerpenaren was een gat in de markt. Ze zijn nog steeds uniek in België. Jaouad: “Enkel in Londen vonden we een gelijkaardige speler.” Halal Hero is gelanceerd in oktober 2016 en doet het goed. Lonkt het buitenland? Jaouad: “We hebben zeker internationale ambities maar België komt op de eerste plaats. De volgende stap is om onze dienstverlening uit te breiden naar Brussel, daarna volgen de andere grote steden in België. Elke stad krijgt zijn eigen strategie, waardoor je dus op voorhand flink wat huiswerk hebt (lacht). Na België mikken we op Nederland, omdat er geen taalbarrière is. Eens we Nederland veroveren, staan we wel op de kaart, denk ik.”

Hun internationale ambities waren al van in het begin duidelijk als je de extensies bekijkt die Halal Hero gereserveerd heeft. Jaouad: “We hebben meteen een tiental extensies gereserveerd. Uiteraard .be maar ook bijvoorbeeld .com, .nl en .uk, gewoon for safety. Je weet toch nooit hoe ver je droom je brengt? We controleerden meteen onze domeinnaam met verschillende extensies. Toen bleek dat alles nog vrij was, hebben we die kans gegrepen.”

What’s in a (good) name?

Een goede naam bedenken voor je idee is niet zo simpel. Veel factoren spelen hierbij een rol. Jaouad geeft de volgende 3 tips:

Ken je concept door en door. Weet als geen ander wat je wil doen en bereiken.

-Heb je een catchy naam gevonden die blijft hangen? Check dan onmiddellijk of je domeinnaam en extensies vrij zijn. Het zou jammer zijn als iemand anders ermee weg is omdat je te lang hebt geaarzeld.

Werk samen met een expert over de lancering van je concept.

Meer tips voor het vinden van een sterke naam vind je op www.claimjeidee.be.

  • .be
  • .brussels
  • .vlaanderen

Waarom het belangrijk is
om een eigen webadres te hebben.