Alliteratie in je merknaam: een slimme zet

02 juni 2022

De Wilde Weldoener, Het Spaanse Spook of De Dartele Draak: Suske en Wiske zijn kampioenen van de alliteratie. Maar waarom koos Willy Vandersteen zo vaak voor een alliteratie? En werkt zo’n beginrijm ook in je bedrijfsnaam? Wij zijn overtuigd van wel.

Wat is een alliteratie?

Bij alliteratie (ook bekend als beginrijm of letterrijm) laat je niet de laatste lettergreep, maar de eerste letter van beklemtoonde lettergrepen “rijmen”. Je gebruikt met andere woorden twee keer na elkaar dezelfde medeklinker.

Waarom kiezen voor een alliteratie?

  • Een alliteratie kan helpen bij het brainstormen

Vind je het niet makkelijk om een originele bedrijfsnaam te bedenken? (Zelfs niet na het proberen van onze 14 brainstormtechnieken?) Dan kan denken in alliteraties je misschien enkele leuke, nieuwe pistes opleveren.

  • Een alliteratie onthouden je klanten beter

De alliteratie in je naam zorgt ervoor dat klanten en passanten je bedrijfsnaam makkelijker onthouden. Daar is ook Ief Stuyvaert van Bookz&Booze van overtuigd. Hij gelooft dat de naam van zijn zaak hem extra klanten oplevert.

  • Een alliteratie geeft je bedrijfsnaam meteen een speels karakter

Eerlijk is eerlijk: een alliteratie ligt meestal goed in de mond. Daardoor krijgt je bedrijfsnaam op slag een speels en creatief karakter. En laat net dat één van de kenmerken van een sterke bedrijfsnaam zijn.

En er is meer

Benieuwd welke trucjes je nog kan gebruiken om woorden om te vormen tot een unieke naam? In dit artikel doen we uit de doeken wat de klank van je bedrijfsnaam vertelt over je merk.

Speel je al met een leuke naam voor je zaak - al dan niet allitererend? Check hieronder of de domeinnaam nog vrij is.  

Is het webadres voor jouw idee nog vrij?

Verder lezen