Een descriptieve domeinnaam werkt niet altijd

Heb je een goed idee?
Leg dan eerst je naam en je domeinnaam vast.

Tips

Een descriptieve domeinnaam werkt niet altijd

2 februari 2017
  • 1732 keer gelezen

Bij onze noorderburen is het al langer een trend: een descriptieve domeinnaam om je product online de wereld in te sturen. Dat betekent niet dat je er gegarandeerd mee scoort. Een goed voorbeeld van hoe het wel lukt is deeleenkoe.be, het geesteskind van David De Keyser.

Deel een koe

Bij deeleenkoe.be koop je samen met anderen online een deel van een koe. De zaak is van start gegaan op 1 mei 2014, en groeide op heel korte tijd uit tot een razend succes. “Dat succes is mee te danken aan de media-aandacht die we kregen. Zo waren we te gast bij Studio Brussel, Terzake én Dagelijkse Kost. Dat heeft op korte termijn voor heel veel  zichtbaarheid gezorgd”, aldus David De Keyser. Intussen heeft deeleenkoe.be jaarlijks zo’n 10.000 klanten.

Ook de naamkeuze draagt bij aan hun vind- en zichtbaarheid. David: “Ik vond deeleenkoe.be gewoon een heel logische naam. Wat zou je zelf intikken in je browser als je op zoek bent naar een koe om te delen? Het is om die reden dat we kort na de start ook deeleenvarken.be en koopeenkip.be geregistreerd hebben. Met succes, trouwens.”

Toch is een descriptieve domeinnaam niet altijd een garantie op succes. SEO-specialist Frederik Vermeire van WiSEO: “Een Exact Match domeinnaam of SEO descriptieve domeinnaam werkte voor september 2012 zeer goed voor SEO doeleinden. Dit had als gevolg dat de websites à la koopeenstofzuiger.nl, koopeenlaptop.be, … als paddenstoelen uit de grond schoten. Door een populair zoekwoord te gebruiken in de domeinnaam kon de website veel gratis bezoekers via zoekmachines genereren. Google had snel door dat die websites niet noodzakelijk kwalitatieve content aanbieden en kwam dus met een aanpassing van de algoritmen in september 2012. Sindsdien dalen descriptieve domeinnamen zonder goede content in SEO-waarde snel.”

Moet het zoekwoord dat het beste aanleunt bij je bedrijf in de domeinnaam worden verwerkt? “Nee. Google beloont kwaliteit. Een originele en logische domeinnaam met goede content en een sterke website zal altijd goed scoren in Google. Dat is ook het geval bij deeleenkoe.be.”

 

Nieuwe manier van ondernemen 

Deeleenkoe.be focust op eerlijk, lokaal en duurzaam ondernemen. “De koeien in de weide worden pas na enkele jaren geslacht en krijgen geen antibiotica. Bovendien worden er geen smaakversterkers of allerhande supplementen aan toegevoegd. De nieuwe manier van ondernemen is de klant op de eerste plaats zetten door een kwalitatief en eerlijk product aan te bieden. Daarom is het voor mij ook echt belangrijk om mijn leveranciers een eerlijke prijs te bieden voor hun vlees. Ik doe dit omdat ik geloof in mijn product en niet omdat ik heel rijk wil worden.”

 

In samenwerking met BeCommerce.

Logo BeCommerce

BewarenBewaren

Doen

Maak je idee concreet.

Een geniaal idee bedenken? Geen probleem. Maar dat idee ook uitvoeren? Da's een ander paar mouwen.

Meest gelezen

  • .be
  • .brussels
  • .vlaanderen

Waarom het belangrijk is
om een eigen webadres te hebben.