Dreigt er een tekort aan domeinnamen?

Heb je een goed idee?
Leg dan eerst je naam en je domeinnaam vast.

Inspiratie

Dreigt er een tekort aan domeinnamen?

12 maart 2020
  • 2134 keer gelezen

Volgens de Canadese namenexpert Jeremy Miller zijn er in de VS al heel veel merk- en domeinnamen ingenomen. Jammer voor wie er met een onderneming wil starten, want veel keuze voor een naam is er niet meer. Miller ziet vooral nog opties in uitgevonden woorden als naam. Hoe zit het in ons land? Zijn hier nog veel (domein)namen vrij? We vroegen het aan namenexpert Floris Hülsmann van het Nederlandse naamcreatiebureau Namarama. Hij gaf ons al eerder tips voor een onvergetelijke naam.

Dag Floris, moeten we ook bij ons stilaan vrezen voor een tekort aan (domein)namen?

Floris Hülsmann: “Hier in België en Nederland loopt het nog niet zo’n vaart. Je kan nog heel wat namen kiezen, behalve Nederlandse namen die bestaan uit drie of vier karakters. Die zijn bijna allemaal op. Tenzij je met rare lettercombinaties werkt die niets betekenen.”

Moeten wij ook stilaan overschakelen naar verzonnen namen?

“Neen, ik denk dat er bij ons zeker nog ruimte genoeg is. Zeker als je naam langer dan vier karakters is. Een korte naam kan je ook uitbreiden door er een klein zinnetje van te maken, door er iets aan toe te voegen. In ons geval zou dat bijvoorbeeld ‘wijzijnnamarama.nl’ of ‘ganaarclaimjeidee.be’ kunnen zijn. Het blijft interessant voor je publiek om te kiezen voor een herkenbare, betekenisvolle naam. Een mooi voorbeeld is ‘Hans en Frietje’: je herkent er een verhaal in én je weet meteen dat het over een frituur gaat.”

Jeremy Miller zegt ook: “There’s no such thing as a bad name.” Akkoord?

“Een goede naam voor je merk of bedrijf is belangrijk, dat staat buiten kijf. Je naam staat namelijk voor wie je bent en waarvoor je staat. Neem de zoektocht naar een geschikte naam dus echt serieus. Want na je keuze kan je er niet makkelijk meer op terugkomen. Als je je ondernemingsplan uitschrijft, check dan of je naam wel bij jouw bedrijf past door de naam naast je doelstellingen te leggen. Je naam is er niet zozeer voor jou, maar wel voor je klant. Heeft je klant geen klik met je naam, dan is dat echt jammer.”

Kiezen we beter voor een .be of .com als extensie?

“Je extensie hangt vooral af van wat je doet. Ben je een Belgisch bedrijf? Dan is een .be de beste keuze. Bestaat de .be al voor de naam die jij gekozen hebt? Kijk dan of je een .com kan innemen – als je tenminste niet botst op het Amerikaanse probleem van het tekort. Of kies een lokale extensie als .brussels of .vlaanderen.”

Check en registreer dan snel via de domeinnaamchecker op claimjeidee.

Stel, je eerste keus voor een naam is al ingenomen. Wat dan?

“Ik geloof niet in eindeloos brainstormen, maar het is wel handig om een lijstje te maken met mogelijke namen. Laat die lijst dan een tijdje liggen, want nieuwe namen moeten wennen. Schrijf ook niet meteen alle alternatieve namen af, geef ze een kans om te groeien. Meer handige tips om een naam te bedenken vind je in mijn gratis e-book.”

Kan je ons nog een paar tips meegeven om een goede naam of domeinnaam te vinden?

  • Vermijd liggende streepjes in de domeinnaam

    “Voor sommigen is dit een noodoplossing om hun gekozen domeinnaam toch maar te kunnen krijgen. Ik geef hierbij als tip: probeer je domeinnaam uit te leggen aan de telefoon. Is het moeilijk om uit te spreken, is de naam te abstract en moet je die telkens opnieuw uitleggen? Kies dan beter voor een andere naam.”

  • Hou het bij maximaal vier lettergrepen. Meer is echt te lang.

  • Rijm en alliteratie werken altijd

    “Het is makkelijk te onthouden, het bekt goed, en we voelen ons er sneller mee vertrouwd. Denk maar aan Coca Cola of Tempo Team.”

Heb je geen idee hoe je een goede en creatieve naam kan bedenken? Via deze tips van Floris Hülsmann kom je in 6 stappen tot een goeie naam.

Doen

Maak je idee concreet.

Een geniaal idee bedenken? Geen probleem. Maar dat idee ook uitvoeren? Da's een ander paar mouwen.

Meest gelezen

Lees ook

  • .be
  • .brussels
  • .vlaanderen

Waarom het belangrijk is
om een eigen webadres te hebben.