Hoe Jozefien Daelemans een Charlie Magazine opstartte zonder uitgever

Heb je een goed idee?
Leg dan eerst je naam en je domeinnaam vast.

Inspiratie

Hoe Jozefien Daelemans een Charlie Magazine opstartte zonder uitgever

28 januari 2019
  • 2797 keer gelezen

Jozefien Daelemans stond in maart 2014 aan de wieg van Charlie Magazine, een online magazine dat geen blad voor de mond neemt. De baseline ‘Fuck fake’ spreekt boekdelen.

____

Weinig animo

“Ik begon mijn carrière bij verschillende magazines, vaak gericht op vrouwen. Ze horen allemaal een bepaald type vrouw aan te spreken, maar ik viel duidelijk buiten elke categorie. Alles was zo oppervlakkig en stereotiep. Ik bleef qua vorm en inhoud op mijn honger zitten en begon online te lezen. Mijn idee voor een online magazine heb ik gepitcht bij verschillende uitgevers, maar niemand sprong mee op de kar. Ik bleef rondlopen met mijn idee.”

Jos5Een sprong in het duister

“Ik nam het heft in eigen handen, zonder businessplan (lacht). Ik heb wel gezorgd voor mensen die achter mijn idee stonden en me ervan konden overtuigen dat mijn idee bestaansrecht had. Niet gemakkelijk, want zo’n online magazine bouw je niet op vanaf dag 1. Met vijf schrijvers en fotografen die ik kende uit een vorig leven gingen we van start. Eerst rustig, met een paar duizend bezoekers per maand. Tot er een artikel op onze site viraal ging. Plots haalden we 50.000 bezoekers. Intussen is ook dat getal sommige maanden verviervoudigd.”

Met Charlie op café

“We hebben twee maanden gezwoegd op naam en logo. We hebben verschillende namen opgelijst en Charlie stak er met kop en schouders bovenuit.  Een andere optie was ‘Rebel’, maar er bleken al heel wat modemerken te zijn met die naam. Bovendien klinkt het net iets te negatief. Charlie werd toen nog niet geassocieerd met Charlie Hebdo, wat in 2014 een op sterven na dood magazine was. We konden niet weten wat er een jaar later zou gebeuren.

“Blijft je naam plakken, dan zit je goed.”

De naam komt van het Spaanse ‘Charlar’, praten/babbelen. We gaan, in tegenstelling tot een printmagazine, de dialoog aan met de lezer. De redactie en de lezer staan op dezelfde hoogte. Bovendien is Charlie genderneutraal. Het kan een vrouw of een man zijn. Het is een sympathiek iemand, waar je mee op café zou gaan. En je kan met de naam spelen. De journalisten zijn ‘Charlies’, de crowdfunders zijn de ‘Charlies Angels’.

De tip van Jozefien

DSC_7584“Gebruik je gekozen naam een paar weken. Hang het op de ijskast, loop er een paar keer per dag langs, gebruik de naam in zinnen, neem hem een paar keer in de mond. Blijft hij plakken, dan zit je goed. Check ook je online handels, daar  hebben wij lang op gezocht. Nu hebben we www.charliemag.be en .nl, maar ook charliemagazine.be en .nl geregistreerd. In die zoektocht kwamen we te weten dat er ook een Charlie Magician bestaan (lacht).”

 www.charliemag.be

Doen

Maak je idee concreet.

Een geniaal idee bedenken? Geen probleem. Maar dat idee ook uitvoeren? Da's een ander paar mouwen.

Meest gelezen

  • .be
  • .brussels
  • .vlaanderen

Waarom het belangrijk is
om een eigen webadres te hebben.