Brico: een bedrijfsnaam waarop je kunt bouwen

Heb je een goed idee?
Leg dan eerst je naam en je domeinnaam vast.

Inspiratie

Brico: een bedrijfsnaam waarop je kunt bouwen

23 mei 2018
  • 3368 keer gelezen

Brico is het mekka van doe-het-zelvers en tuinliefhebbers. Je vindt er alles om alle mogelijke klussen in huis of tuin zelf uit te voeren. Maar voor we zelf aan het doe-het-zelven slaan, gaan we op zoek naar de betekenis achter de naam.

Van GB Brico Center naar Brico

De bouwmarkt Brico is marktleider als Belgische doe-het-zelfketen. Brico was een initiatief van de vroegere GB-keten. Dieter Struye, managing director Brico: “Op een bepaald moment dacht men bij de GB-keten: “Laat ons de hamers en de tangen in een apart concept gieten.” Alles wat met doe-het-zelf en klussen te maken had, brachten ze samen onder GB Brico Center, dat later gewoon Brico werd.”

Ook het logo onderging een metamorfose

Niet alleen de naam maar ook het logo onderging veranderingen. Dieter Struye: “Ons eerste logo was de rode bol die ook in het logo van GB te zien was. Toen de naam Brico op zich ging staan, zat er in het logo wel nog een knipoog naar GB: de letters GB stonden in de O van Brico. We vinden het belangrijk dat je je logo mee laat evolueren met de tijd. Het logo moet wel herkenbaar blijven voor de klant maar door het af en toe op te frissen vermijd je dat het ouderwets overkomt.”

Brico…ler(en)

“Onze naam refereert natuurlijk aan onze core business: ‘bricoler’ in het Frans, ‘bricoleren’ of knutselen in het Nederlands”, aldus Dieter Struyve. Dat je bedrijfsnaam naar je product verwijst, is interessant. Net als het feit dat de naam in de twee landstalen werkt.

“Toch heeft onze naam ook een groot nadeel: Brico is een generieke term en die kan je niet beschermen. Er bestaan dus ook piraten doe-het-zelfzaken die onder dezelfde naam verkopen. Die piratenwinkels houden risico’s in voor ons imago. Wij besteden bijvoorbeeld veel aandacht aan gevaarlijke stoffen. Maar het is al gebeurd dat een gelijknamige ‘piratenwinkel’ het minder nauw nam met gevaarlijke stoffen en zo negatief in de pers kwam. Met als risico dat mensen denken dat het om ‘dé Brico’ gaat.”

De naam Brico zat vroeger ook verscholen in het huismerk Bricobi. Dat merk vind je nu niet meer terug in de rekken. Struye: “Op zich is dat wel jammer want het is sterk als je ook je eigen bedrijfsnaam op je huismerk kan plakken. Maar doordat we nu onderdeel zijn van de Maxeda DIY group, verkopen we merken uit deze groep.”

Brico, Belgisch, .be

Brico richt zich puur op de Belgische bouwmarkt en koos bewust alleen voor de extensie .be. Alle websites met andere extensies hebben niets met de Belgische Brico te maken, zoals de Spaanse website brico.com en het Franse brico.fr.

What’s in a (good) name?

Dieter Struye geeft 4 goeie tips voor wie op zoek is naar een goede bedrijfsnaam voor zijn of haar bedrijf:

-Bedenk een originele bedrijfsnaam die catchy en makkelijk te onthouden is.
-Het is een pluspunt als je naam een link legt naar je bedrijf. Keerzijde van die medaille is dat het je ook kan beperken in wat je in de toekomst nog wil doen of verkopen.
-Gebruik je naam en je logo consequent. Pas dit gerust aan maar zorg dat de mensen mee zijn met je evolutie als merk.
-Zorg dat je merknaam een functionele en een emotionele betekenis oproept. De functionele betekenis van Brico staat voor het feit dat klanten weten dat ze er een breed assortiment, oplossingen en doe-het-zelf advies vinden. Op emotioneel vlak wil Brico openheid, tevredenheid en probleemoplossend denken oproepen.

Inspiratie voor starters

Benieuwd naar de oorsprong van de namen van andere klinkende merken? Lees dan zeker de artikels over:

Zalando
Bloovi
Bellerose
Belisol
Brantano
Payconiq

Of download hier je eigen Namenlabo met 10 experimenten om zelf een originele naam voor je idee te bedenken.

Doen

Maak je idee concreet.

Een geniaal idee bedenken? Geen probleem. Maar dat idee ook uitvoeren? Da's een ander paar mouwen.

Meest gelezen

Lees ook

  • .be
  • .brussels
  • .vlaanderen

Waarom het belangrijk is
om een eigen webadres te hebben.