Brantano: Belgische schoenenwinkel met een klinkende naam

Heb je een goed idee?
Leg dan eerst je naam en je domeinnaam vast.

Inspiratie

Brantano: Belgische schoenenwinkel met een klinkende naam

23 augustus 2018
  • 7161 keer gelezen

Wie Brantano hoort, denkt aan schoenen. Het is een van de bekendste Belgische schoenenwinkels. Uit marktonderzoek blijkt dat maar liefst 98 % van de Belgen de naam kent. Hoe komt dat?

Van bescheiden schoenenfabriek tot internationale schoenenketen

In het bescheiden Oost-Vlaamse Lede lag ooit de bakermat van wat nu uitgegroeid is tot een van de meest gekende Belgische schoenen- en modeketens. In de jaren ‘60 startte Ledenaar André Brantegem samen met zijn broer een schoenenfabriek. Al gauw kwam daar ook een winkel bij. In 1970 dook de naam Brantano voor het eerst op, toen de zonen van André hun intrede deden.

In de jaren ‘80 nam het aantal Brantano-winkels snel toe. Eind jaren ‘90 maakte de keten de oversteek richting buurlanden, het Verenigd Koninkrijk en Denemarken. Sinds 2005 ligt de focus op België, Luxemburg en het Verenigd Koninkrijk.

Peter De Smedt, format director bij Brantano: “In 2008 kwam Brantano in handen van de Macintosh Retail Group en in 2016 nam FNG Group de fakkel over. Vandaag richten we ons vooral op de Belgische markt en telt ons land 110 winkels.”

Brant-ano.be

De oorsprong van het eerste deel van de naam is duidelijk. Maar vanwaar de –ano? Peter De Smedt: “Italiaanse schoenen stonden in de jaren 70 synoniem voor kwaliteit en degelijkheid. De familie Brantegem wilde van die positieve associatie profiteren door een Italiaanse bijklank toe te voegen aan hun naam. Brantano was geboren.”

De naam bestaat intussen al meer dan 40 jaar, maar er is nooit gedacht aan een naamsverandering. De Smedt: “Veranderen van naam zou geen slimme zet zijn aangezien 98 % van de Belgen onze naam kent. Als we vragen een schoenenwinkel op te noemen, zegt 1 op 3 Belgen Brantano.”

We vinden alleen de website www.brantano.be terug, geen andere extensies. Peter De Smedt: “Aangezien we ons voortaan op de Belgische markt richten, hebben we alleen de .be als extensie.”

What’s in a (good) name?

Brantano geniet dus duidelijk van een enorme naamsbekendheid. Waar ligt volgens Peter De Smedt het geheim van een goede merknaam?

-Een korte en krachtige naam die je makkelijk kan uitspreken.
Investeer heel veel in je naam. Marketing is van ontzettend groot belang.

Een aantal tips:

Je naam als bedrijfsnaam? Is dat wel een goed idee? Brantano speelde in op de marktsituatie en deed er iets creatiefs mee.
• Zoek een bedrijfsnaam die past bij de stijl van je merk: zo kwam de naam van het Belgische modemerk Bellerose tot stand.
• De klank van je naam schept onbewust al verwachtingen over je merk. Hou hier dus ook rekening mee.

Een investering hoeft niet altijd veel geld te kosten. Download hier je eigen Namenlabo met 10 experimenten om zelf een originele naam voor je idee te bedenken.

Doen

Maak je idee concreet.

Een geniaal idee bedenken? Geen probleem. Maar dat idee ook uitvoeren? Da's een ander paar mouwen.

Meest gelezen

  • .be
  • .brussels
  • .vlaanderen

Waarom het belangrijk is
om een eigen webadres te hebben.