Bingo: Paard van Troje

Heb je een goed idee?
Leg dan eerst je naam en je domeinnaam vast.

Inspiratie

Bingo: Paard van Troje

19 maart 2019
  • 2789 keer gelezen

Een sterk merk is goud waard. Maar ook een bestaand concept onder handen nemen, kan een gat in de markt opleveren. Wij zetten ondernemers in de kijker die hun eigen draai gaven aan een klassiek idee. Met als uitkomst: de strafste concepten!

Het eerste concept dat we onder de loep nemen, is dat van Bart van Aken, man achter -of ‘in’?- het Paard van Troje:  een boekenwinkel op de Kouter in Gent mét koffiebar.

Flitsende concepten en hippe pop-ups in onze steden swingen de pan uit. Wie wil opvallen én mee wil zijn met de tijd, moet wel heel verrassend uit de hoek komen. Met als enige doel: niet de dertiende koffiebar in een dozijn uit de grond stampen.

Verbreed en versmald aanbod

Dat besefte ook Bart van Aken toen hij in 2010 naast een verhuis ook voor een nieuwe wind koos. Voordien was het Paard van Troje een klassieke boekhandel. Daarom niet zonder succes, want de boekhandel sleepte verschillende prijzen in de wacht.

Maar eenmaal gevestigd op de Kouter in Gent, zag het businessmodel er volledig anders uit. Sindsdien is de omzet jaarlijks verdubbeld. Het assortiment is, zoals Van Aken het zelf zegt, versmald én verbreed tegelijkertijd. Een hoop boeken de deur uit, en wat overbleef, was een nauwkeurig uitgediepte collectie.

Niet alleen de boekencollectie, maar ook de rest van de zaak kreeg een nieuwe invulling. Wie vandaag in de zaak op de Kouter binnenwandelt, ruikt meteen de geur van koffie en chocoladetaart. Je tikt er dus niet enkel de beste romans op de kop, maar je kunt er ook genieten van de barista’s kunsten. Verder serveert de kok ook lunch én zijn er regelmatig concertjes en signeersessies.

Die verandering uitte zich ook online. De teller op Facebook tikt nog net de 15 000 likes niet aan. Voor Van Aken is het simpel: “Geen Twitter, Instagram of mailings. Als Facebook en een website werkt, waarom er nog iets bij nemen?”

Eerder curator dan boekenverkoper

Keuzes maken bleek voor Van Aken de sleutel tot succes. Hij onderscheidt bij de collega-boekhandelaars twee groepen: Zij die niet succesvol zijn, doordat ze hetzelfde doen als internetwinkels en klassieke boekhandels. En een tweede groep boekenwinkels, die succesvol zijn dankzij hun uniek gezicht.

Van Aken countert de aanpak van de eerste groep heel eenvoudig: “Sommigen willen altijd álles aanbieden. Maar ‘alles’ is te koop op het internet. Mocht ik dat willen verkopen, zou ik een winkel zo groot als de Kouter moeten openen.” Hij voelt zich dan ook eerder een curator van een select aanbod dan een boekenverkoper.

www.paardvantroje.be

Doen

Maak je idee concreet.

Een geniaal idee bedenken? Geen probleem. Maar dat idee ook uitvoeren? Da's een ander paar mouwen.

Meest gelezen

  • .be
  • .brussels
  • .vlaanderen

Waarom het belangrijk is
om een eigen webadres te hebben.