Heb je een goed idee?
Leg dan eerst je naam en je domeinnaam vast.

Tips

Bescherm je merknaam van a tot z

27 juli 2017
  • 1023 keer gelezen

De merknaam van je product of zaak beschermen? Niet verplicht, wel slim. Zo ben je zeker dat anderen niet met jouw merknaam gaan lopen. Vraag maar aan Raymond Warrens van het Nederlandse Wendy’s.

In 1988 startte Nederlander Raymond Warrens een snackbar op: Wendy’s. Slim als hij was liet hij meteen z’n merknaam beschermen. Gevolg? De Amerikaanse fastfoodketen Wendy’s krijgt – zelfs na ettelijke rechtszaken – geen voet aan grond in de Benelux.

 

Redenen om je merknaam te beschermen bij het Benelux merkenbureau

Reden één? Bovenstaand voorbeeld toont aan dat het merkenrecht wel degelijk serieus genomen wordt.

Reden twee? Wanneer je jouw naam registreert, is die beschermd in de hele Benelux, niet alleen in het land van aanvraag. Maar let op: ongebruikt is onbeschermd! Gebruik je je merknaam niet binnen de vijf jaar, dan vervalt het beschermrecht.

Reden drie? Rechten op een merknaam staan los van de grootte van een zaak. Als het jouw merknaam is, kan je hem laten beschermen.

Reden vier? Zolang jij je originele merknaam niet beschermt, hebben andere ondernemers het recht om dezelfde naam te gebruiken.

 

Hoe deponeer je je merknaam?

Indien nodig, laat je bijstaan door een merkenspecialist of een trademark lawyer en doorloop volgende stappen:

Check of je naam nog beschikbaar is

Sla er het Merkenregister van het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) op na en check of niemand al met je naam ging lopen.

Klop bij de juiste instantie aan

Zorg dat je merk beschermd is in de gebieden waar je het gebruikt. Wend je tot één van deze organisaties:

Benelux: Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE)

Europa: European Intellectual Property Office (EUIPO)

Wereld: World Intellectual Property Organisation (WIPO)

Bescherm je naam in de juiste klassen

Jouw merknaam laten registreren, is geen garantie dat niemand anders in de Benelux dezelfde merknaam mag gebruiken. Merkregistratie gebeurt immers in verschillende klassen en dit volgens een internationale standaard: de internationale classificatie van Nice. De classificatie kent in totaal 45 klassen, waarvan 34 voor producten en 11 voor diensten.

Het kan dus zijn dat iemand jouw merknaam toch mag gebruiken wanneer hij of zij actief is in een totaal andere sector. Kies dus zorgvuldig voor de juiste klassen wanneer je je merk laat registreren.

Wees zeker van je stuk

Een merknaam registreren in de Benelux kost 240 euro. Dit geld zie je niet terug als je aanvraag geweigerd wordt. Informeer je vooraf dus goed over je slaagkansen bij de organisaties hierboven.

 

Hoe bescherm ik mijn idee?

Heb je een uniek idee maar zit het nog in een prille fase? Dan is i-DEPOT interessant om je concept te beschermen. Een i-DEPOT bewijst dat jij een idee had op een bepaalde datum. Dit bewijs kan je online aanvragen bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE): 35 euro voor vijf jaar. Zo’n bewijs kan nuttig zijn als anderen gelijktijdig met hetzelfde idee spelen.

 

Start met de basics!

Of je nu in een prille of meer gevorderde fase zit: het start allemaal met de volgende twee zaken:

Bedenk een naam

Maak gebruik van verschillende tips, technieken en inspiratie om een leuke naam voor je zaak of product te bedenken. Check zeker ook of je naam uniek is en ga niet over één nacht ijs. Een merknaam verander je niet zomaar.

Registreer je domeinnaam

Leuke naam gevonden? Leg dan eerst en vooral het bijhorende webadres vast. Zo claim je alvast je online plek.

 

Na het lezen van dit artikel zou je in staat moeten zijn om je idee van a tot z te beschermen. Veel succes!

(Nieuwsgierig hoe het nu verder moet met Wendy’s? Hier lees je het volledige verhaal.)

  • .be
  • .brussels
  • .vlaanderen

Waarom het belangrijk is
om een eigen webadres te hebben.