Bellerose: Belgisch modemerk met Amerikaanse naam

Heb je een goed idee?
Leg dan eerst je naam en je domeinnaam vast.

Inspiratie

Bellerose: Belgisch modemerk met Amerikaanse naam

5 oktober 2017
  • 9153 keer gelezen

Bellerose is de naam van een bekend Belgisch modemerk met Amerikaans geïnspireerde roots. Naast de online shop telt het merk intussen 11 winkels in België. De naam roept vragen op: spreken we het uit op zijn Engels of op zijn Frans? En waar komt die naam vandaan?

Bjorn Dossche, regionaal manager: “In de jaren 80 ging de oprichter van het merk Patrick Van Heurck vaak op reis naar de Verenigde Staten. Hij kocht er allerlei spullen, zowel nieuw als vintage, om te importeren. In ‘89 ontwierp hij ook een eigen van mannenhemden. Dit leidde tot een eigen volwaardige mannenlijn met een eerste winkel in Knokke, in 1991. Eind jaren 90 kwam de eerste vrouwencollectie uit en in 2000 ook een kindercollectie.”

‘Bellerose’, op z’n Engels of op z’n Frans?

“Bellerose is een dorp op Long Island bij New York City. Patrick vond dit mooi klinken: een sterke naam met een Franse bijklank. Je kan Bellerose zowel op z’n Engels uitspreken als op z’n Frans. En dat past goed bij de eclectische stijl van het merk: de collecties combineren Amerikaanse vintage elementen en meer vrouwelijke, verfijnde elementen met een Franse touch. Er schuilt zowel iets mannelijks als vrouwelijks in de naam en ook die tegenstelling vinden we kloppen. Of Patrick de naam ooit getest heeft? Daar heb ik geen idee van maar ik gok van niet. Hij gaat er gewoon voor als het goed voelt (lacht).”

Internationaal familiebedrijf met extensie .be

Bjorn: “We zijn intussen gegroeid van een klein familiebedrijf naar een internationaal modemerk dat tegelijk erg trots blijft op z’n Belgische roots.”

Toch heeft Bellerose gekozen voor één unieke domeinnaamextensie: .be. Bjorn: “Over .com zijn al gesprekken geweest maar daar is tot nu toe nog niets van gekomen. Ik vraag me af of dat zo’n grote meerwaarde zou zijn. Onze .be-site is volledig in het Engels, wat geen drempel vormt voor onze Vlaamse en Nederlandse bezoekers van de site. Wie in Frankrijk naar ons surft, komt automatisch op een Franse versie van de site uit. Omdat we het in Frankrijk zo goed doen, hebben we wel gecheckt of we de domeinnaam bellerose.fr konden claimen. Maar die bleek al ingenomen door een gelijknamig restaurant in Lille.”

What’s in a (good) name?

Een goede naam bedenken voor je idee is niet zo simpel, ook niet in de modewereld. Bjorn Dossche geeft ons een paar tips:

-Een korte en krachtige naam blijft langer hangen dan een lange. Denk aan Nike.

-Een samentrekking of contrast zoals in onze naam kan wel werken. Met een knipoog erin, wordt het nog beter.

-Een goede naam triggert je: het zegt iets maar blijft toch vaag. Bijvoorbeeld ‘& Other Stories’.

-Een goede afkorting kan ook goed werken. Denk maar aan H&M.

 

Deze beproefde methodes kunnen je helpen bij deze creatieve challenge.

Meer tips voor het vinden van een sterke naam vind je op www.claimjeidee.be.

Doen

Maak je idee concreet.

Een geniaal idee bedenken? Geen probleem. Maar dat idee ook uitvoeren? Da's een ander paar mouwen.

Meest gelezen

  • .be
  • .brussels
  • .vlaanderen

Waarom het belangrijk is
om een eigen webadres te hebben.