Authentijd brengt authentieke speculaas naar een oud familierecept

Heb je een goed idee?
Leg dan eerst je naam en je domeinnaam vast.

Inspiratie

Authentijd brengt authentieke speculaas naar een oud familierecept

4 december 2018
  • 297 keer gelezen

Geen Sinterklaas zonder speculaas. Zelfs Oprah is fan van dit typisch Belgische artisanale gebak. De familie van Geert Coenen was een van de eersten om dit ambachtelijke koekje te bakken. Meer dan honderd jaar later zet hij de familietraditie verder.

De zoektocht naar authenticiteit

De naam Authentijd verwijst duidelijk naar authenticiteit, iets waar Geert gedurende zijn hele professionele loopbaan naar op zoek ging. Voor hij zijn hart volgde en speculaasbakker werd, zat hij professioneel in een impasse. Die moeilijke periode deed Geert nadenken over wat hij écht graag deed. Na nachtenlang piekeren zag hij het licht: hij wilde een oude familietraditie verder zetten, het bakken van speculaas.

Speculaas, een Hasseltse familietraditie

Geert: “De kerstperiode is in mijn herinnering onbewust gelinkt aan speculaas. Na het overlijden van mijn grootmoeder herinner ik mij nog goed de vraag die op ieders lippen brandde: ‘Waar is het recept?’ Dat befaamde speculaasrecept van mijn grootmoeder ging terug tot mijn over-overgrootvader, Victor Froyen. In 1880 opende hij een bakkerij in de Demerstraat in Hasselt. Toen concurreerden alle bakkerijen in Hasselt met elkaar voor het beste recept van een nieuwe streekspecialiteit: speculaas.” Victor Froyen won de competitie: de zaak én de huisgemaakte speculaas werden een begrip in Hasselt en omstreken.

Op familiebijeenkomsten bleef Geert vragen naar dat legendarische speculaasrecept. Acht jaar geleden kreeg hij het eindelijk van zijn oom. Speculaas maken werd een jaarlijkse kersttraditie, de koeken een alternatief cadeautje voor familie en vrienden. Geert: “Dat speculaas bakken was voor mij het hoogtepunt van het jaar. Ik begon steeds vroeger uit te kijken naar de feestdagen, tot ik besefte dat ik dit eigenlijk het hele jaar door kon doen.”

In 2018, exact 100 jaar nadat de zoon van Victor Froyen de oorspronkelijke onderneming overnam, begon hij zijn eigen speculaaszaak: Authentijd.

Een eigen naam en website

Geert had het zichzelf makkelijk kunnen maken en verder kunnen teren op de bekendheid van de naam Froyen: de familienaam als bedrijfsnaam dus. Alleen is hij een afstammeling van moederskant met een andere familienaam. Op een nacht werd hij wakker met de naam Authentijd. Dat woord omvat voor hem drie belangrijke waarden: authenticiteit, identiteit en tijd. Nog echt de tijd ergens voor nemen is tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend, terwijl dat net nodig is voor het maken van ambachtelijke speculaas. Met dit product bleef hij trouw aan het authentieke verhaal van zijn familie en hervond hij zijn eigen identiteit.

Na het idee en de naam volgde een starterstraject bij Voka, een logo, verpakking, en… een website. Geert: “De keuze voor authentijd.be was logisch, speculaas is een echte Belgische specialiteit en dat wilde ik ook via mijn domeinnaam benadrukken.” De authenticiteit werd ook doorgetrokken in de huisstijl. Op het logo zie je over-overgrootvader Victor voor zijn bakkerij, op het broodpapier staat het originele recept met potlood geschreven. Als speculatier helpt Geert nu anderen hun eigen verhaal om te zetten in een eigen speculaassmaak.

Tips voor starters

Geert deelt graag zijn 3 tips voor wie met een eigen idee rondloopt:

• “Luister naar jezelf. Je kan niet tegen je innerlijke interesses ingaan. Hou ideeën niet tegen, laat ze maar komen.”
• “Neem de tijd om te ontdekken waar jij gelukkig van wordt. Het was pas na een keramiekcursus dat ik besefte dat ik rustig werd van kneden, of het nu klei is of deeg.”
• “Als je op een geniaal idee en naam komt, twijfel niet, maar registreer die meteen en ga ervoor. “

Loop je zelf ook rond met een leuk idee?

Dan kan een leuke naam je plannen in een stroomversnelling brengen. Download hier het gratis namenboekje met tips en experimenten om een sterke bedrijfsnaam te bedenken. En registreer meteen de bijbehorende domeinnaam.

Doen

Maak je idee concreet.

Een geniaal idee bedenken? Geen probleem. Maar dat idee ook uitvoeren? Da's een ander paar mouwen.

Meest gelezen

  • .be
  • .brussels
  • .vlaanderen

Waarom het belangrijk is
om een eigen webadres te hebben.