“Antiquités Walesa”: naamsverandering als stap vooruit

Heb je een goed idee?
Leg dan eerst je naam en je domeinnaam vast.

Inspiratie

“Antiquités Walesa”: naamsverandering als stap vooruit

24 september 2019
  • 1161 keer gelezen

Eind jaren 80 openden Lucyna en Gérard Morisse een klein antiekwinkeltje in hartje Luik. De inspiratie voor de naam vonden ze in de vaderlandse geschiedenis van Lucyna, die afkomstig is uit Polen. Ze doopten hun zaak “Le Grénier de Walesa” (Walesa’s Zolder), naar de Poolse oud-president Lech Walesa, die met zijn Solidarnosc een grote stempel drukte op de Europese geschiedenis. De naam en de zaak groeiden uit tot een vaste waarde in de antiekwereld. Recent gaf dochter Aurore de identiteit een grondige makeover. Ze herdoopte de zaak “Antiquités Walesa” en ontwikkelde een uitgekiende marketingstrategie, zonder daarbij haar roots uit het oog te verliezen.

Nieuwe klanten aantrekken

“De beslissing om de naam van de zaak te veranderen en “antiquites-walesa.be” te registeren kwam er vooral omdat we wilden meegaan met onze tijd”, vertelt Aurore. “Het is bovendien belangrijk dat de naam overeenstemt met onze activiteiten. Met een naam die origineel en uniek is, trekken we nieuwe klanten aan, maar slagen we er ook in bestaande klanten te verleiden. Bovendien is onze SEO er sinds de naamsverandering ook op vooruitgegaan.”

Jong en ambitieus

Aurore Morisse

Aurore Morisse

Aurore is vandaag de drijvende kracht achter de zaak. Met haar 28 jaar is ze zo de jongste antiquair van België. “Ik ben als antiquair geboren”, klinkt het. “Ik was altijd omgeven door mooie spullen. Mijn ouders leerden me die te waarderen, door geduld te hebben, door rond me te kijken en vooral door te luisteren.” Naast haar neus voor kwalitatieve decoratie en uitgebreide kennis van het vak heeft Aurore ook een sterk zakelijk instinct. Ze haalde recent een master digitale marketing en gebruikte haar kennis om de naamsverandering, de ontwikkeling van de website en de marketing van het familiebedrijf uit te voeren.

Een naam die triggert

Met succes, want de naam Walesa blijft intrigeren.“Wanneer mensen ons vragen stellen over de naam, dan vertellen we graag alle verhalen en anekdotes die erin schuilen. Het is voor ons een manier om het eerste klantencontact persoonlijker te maken.”

Aurore benadrukt graag het belang van dat rechtstreeks klantencontact. “We willen mensen graag zo snel mogelijk uitnodigen in onze winkel. Bij antiek zijn alle zintuigen belangrijk. De geur van terpentijn, de geluiden van het herstelatelier, de touch van kristallen glazen… Elk element bepaalt mee de ervaring.”

Pionier op social media

Maar Aurore beseft dat ook de online beleving van groot belang is voor haar klanten.

Op hetvlak van social media is ze dan ook een echte pionier. Als één van de eersten in haar branche begon ze met een YouTubekanaal. “Ik leer aan een razendsnel tempo bij, zowel over technieken als over de geschiedenis van bepaalde objecten. Ik zou het zonde vinden om die kennis niet met anderen te delen.” Het initiatief sloeg aan en het aantal klanten dat de weg vindt naar Walesa stijgt. “Ze worden bovendien ook steeds jonger. Het YouTubekanaal en onze social media helpen ons om te tonen dat antiek niet verouderd, lelijk of duur hoeft te zijn.”

Durf wordt beloond

Deze uitgekiende marketingstrategie heeft Walesa dus geen windeieren gelegd. Bovendien werd Aurore ook benoemd tot “Digitale Durver” door BASE business, Comeos en UCM. Deze erkenningen zijn heel waardevol en zorgen ervoor dat Walesa verder kan groeien. “Het is het mooiste dat een jonge starter kan overkomen”, aldus de onderneemster.

Geluk als doel

En wat de toekomst mag brengen voor Aurore? “Een leven zo rijk als nu, met een job die me blijft boeien en fijne klanten die de expertise en kennis van Walesa weten te waarderen.”

www.antiquites-walesa.be

Doen

Maak je idee concreet.

Een geniaal idee bedenken? Geen probleem. Maar dat idee ook uitvoeren? Da's een ander paar mouwen.

Meest gelezen

Lees ook

  • .be
  • .brussels
  • .vlaanderen

Waarom het belangrijk is
om een eigen webadres te hebben.