3 keer veggie met een verhaal

Heb je een goed idee?
Leg dan eerst je naam en je domeinnaam vast.

Inspiratie

3 keer veggie met een verhaal

12 februari 2020
  • 1177 keer gelezen

We eten met z’n allen alsmaar vaker vegetarisch. Niet onlogisch, want er zijn steeds meer mogelijkheden om snel en lekker een hap zonder vlees te vinden. Hoe je opvalt kan verschillen. Humm wil zo transparant mogelijk werken. Peas koos voor de niche van veganistische kaneelbroodjes en Het Warm Water doet het als coöperatieve.

Banden aanhalen met de buurt in ‘Het Warm Water’ – L’Eau Chaude’

De bewoners van de Marollen in Brussel gingen vroeger naar kruidenierswinkels met hun lege potten om ze te vullen met water. Een van die ‘kaffeihoeize’ werd toen ook simpelweg ‘Het Warm Water – L’Eau Chaude’ genoemd door de bezoekers. “Toen we de zaak in 2014 overnamen, kwam ook die hele geschiedenis van het pand mee. Reden genoeg om de officieuze naam te behouden”, lacht Anah Merlet, een van de oprichtsters van de coöperatie. “Onze vegetarische keuken verkoopt uiteraard geen warm water meer, maar het idee van ‘een babbeltje slaan’ – zoals dat vroeger ook gebeurde – geldt nog steeds. Zo creëren we banden tussen de bewoners.”

Mur cartes postales l’eau chaude © C. Vancollie

© C. Vancollie

Waarom de keuze voor een .be-domeinnaam? “Onze coöperatie experimenteert met zelfmanagement, waarbij iedereen samenwerkt. We willen ook benadrukken dat we Belgisch zijn en geen commerciële organisatie. Daarom is .be voor ons beter dan .com. We bieden trouwens niet enkel betaalbare maaltijden aan, maar organiseren ook culturele activiteiten”, sluit Anah af.

Humm: eten (en een URL) vol liefde

HummOp de Dageraadplaats in Antwerpen vind je Humm, vroeger met een umlaut op de u, tegenwoordig zonder. Frederik Vercammen opende de zaak 2,5 jaar geleden: “Humm is gewoon een plezant woord. De puntjes op de u benadrukten dat nog meer. Maar ze waren moeilijk te gebruiken in kapvormen bijvoorbeeld. Daarom zijn ze gesneuveld. Maar Humm legt nog steeds gewoon de link met hummus én neuriën, lekkere en plezante dingen.”

“Humm is ontstaan uit een vervelend gevoel bij het bezoeken van andere horecazaken. Je weet nooit waar je eten vandaan komt, hoe het wordt gemaakt. De transparantie ontbreekt volledig. Dat wilden wij anders. Al onze gerechten zijn huisgemaakt, zodat we steeds 100 % zeker zijn van de kwaliteit en de afkomst. We proberen ook onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te houden en plastic afval te beperken. Daarom staan er heel veel vegetarische gerechten op de kaart. Je vindt er ook nog steeds een selectie vis en vlees terug, maar die willen we op termijn schrappen.”

De website www.humm.love werd begin 2020 gelanceerd. Het is de opvolger van www.hummantwerp.be. “Een bewuste keuze”, legt Frederik uit. “We wilden ‘Antwerp’ sowieso schrappen uit de naam omdat we in de toekomst zullen uitbreiden, maar ook om ons nieuwe concept in de kijker te zetten. Onze rebranding draait om liefde, want zo werken we. Niet uit winstbejag. Ik merk nu al dat die aanpak (en de opvallende URL) meer bezoekers naar onze site lokt.” Humm heeft geen .be-website meer. “We merken dat de meeste mensen ons bezoeken via Google, Instagram of Facebook.”

Vegan kaneelbroodjes van Peas: binnenkort ook in .nl

PeasUit liefde voor de veganistische keuken thuis lunches maken en die verkopen aan liefhebbers. Zo is Peas gestart. Intussen is het concept helemaal omgegooid, vertelt Els Berx, die samen met haar partner Peas oprichtte. “We maken geen lunches meer, maar dessert: vegan cinnamon rolls met verschillende toppings. Die veranderen we elke maand, zo ontdekken onze klanten altijd iets nieuws. Je kan bij ons niet ter plekke eten. In de bakkerij koop je onze producten en neemt ze mee naar huis, of naar ergens anders.”

“Onze naam lag er heel snel. Mijn vriend en ik staan daar allemaal niet zo lang bij stil. Peas is in ons opgekomen tijdens een autorit en het bleef hangen. Het bekt ook goed. Natuurlijk is het ook fijn dat het hetzelfde klinkt als ‘peace’, vrede in het Engels. Peas, ofwel erwtjes, verwijst trouwens ook naar onze plantaardige producten.”

De domeinnaam www.peashasselt.be is zeer duidelijk, maar lokaal. Er zijn binnenkort wel uitbreidingsplannen. “Daarom gaan we de URL ook aanpassen. Ik heb al een ideetje en die naam heb ik ook al geregistreerd als .be, .nl en .com. Maar ik ga nog niet verklappen wat het wordt. Internationaal gaan we dus zeker wel. Dit jaar komen er – als alles goed loopt – bakkerijen bij in Antwerpen, Gent en Maastricht.”

Een naam is soms een ingeving, soms een heel proces. Maak het jezelf gemakkelijk en volg de tips uit het Namenboekje.

Doen

Maak je idee concreet.

Een geniaal idee bedenken? Geen probleem. Maar dat idee ook uitvoeren? Da's een ander paar mouwen.

Meest gelezen

Lees ook

  • .be
  • .brussels
  • .vlaanderen

Waarom het belangrijk is
om een eigen webadres te hebben.